Het Openbaar Ministerie heeft maandag in de rechtbank in Den Bosch celstraffen van vijf jaar en vier maanden geëist tegen Stintondernemers Edwin Renzen en Peter Noorlander.
Tegen hun bedrijven eist het OM boetes van 225.000 en 135.000 euro.
Het Openbaar Ministerie heeft maandag in de rechtbank in Den Bosch celstraffen van vijf jaar en vier maanden geëist tegen Stintondernemers Edwin Renzen en Peter Noorlander.
Tegen hun bedrijven eist het OM boetes van 225.000 en 135.000 euro.
Een Stint kwam op 20 september 2018 op een spoorwegovergang in Oss terecht en werd aangereden door een trein. Vier kinderen kwamen om het leven. Een vijfde kind en een begeleidster raakten zwaargewond.
De bestuurster heeft verklaard dat ze alles heeft geprobeerd om de Stint tot stilstand te brengen. Dat hebben ook getuigen bevestigd. De Stint reed echter onder de slagbomen door, waarop een spoorboom afbrak.
“Op dat moment kijkt de bestuurster de dood in de ogen”, zei de aanklager, die de bestuurster niets verwijt. “Ze heeft gevochten voor het leven van de kinderen. Het was een strijd die ze niet kon winnen”, zei de officier. “Het ongeval had niet hoeven plaats te vinden. Dat is aan verdachten te wijten.”
Indy van Hees overleefde stint-drama: 'Ik krijg nog steeds pijnbehandelingen'Lees ook
De nabestaanden noemen het via een woordvoerder van Namens de Familie belangrijk dat de aanklagers hebben uiteengezet wat er mis was met de elektrische bolderkar. “Dat alles hardop is gezegd, alles wat schadelijk is aan de Stint en alle leugens daarover van de verdachten.
Het schokt ons zeer hoe verdachten klaarblijkelijk over veiligheid dachten. Een straf is nooit in evenwicht met de gevolgen voor ons, dus zal nooit toereikend zijn. Dat laten we dan ook verder aan de rechtbank.”
Volgens het OM wisten de ondernemers al voor het dodelijke ongeluk dat de Stint een schadelijk product was en hebben ze hierover gezwegen. De verdachten worden daarnaast vervolgd voor valsheid in geschrifte.
De strafeisen werden bekendgemaakt aan het einde van een lange vierde zittingsdag. De strafzaak draait onder meer om de remvoorzieningen waarvan de elektrische bolderkarren waren voorzien en de volgens het OM gebrekkige gashendel.
Dochters Erwin en Wendy komen om bij ongeluk stint vijf jaar geleden: 'Ze zijn wel samen'Lees ook
Uit onderzoeken is niet gebleken dat de betrokken Stint technische mankementen had, maar het OM heeft veel kritiek op het ontwerp. Onder meer de gebruikte accu’s waren in de visie van justitie ondeugdelijk.
De verdenking valsheid in geschrifte is onder meer gestoeld op de misleidende informatie in de gebruikershandleidingen, waarmee de indruk werd gewekt dat het voertuig volledig voldeed aan Europese veiligheidsrichtlijnen, behorende bij het CE-keurmerk.
Dinsdag gaat de strafzaak verder met het pleidooi van de advocaten Geert-Jan en Carry Knoops. Woensdag op de laatste zittingsdag krijgen de verdachten het laatste woord en maakt de rechtbank de uitspraakdatum bekend.
Het beste van LINDA. direct in je mail? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Humberto Tan vertelt verhaal van ouders in docu over fataal ongeluk stint: 'Intens om te maken'Lees ook
Mirjam Rasmussens is redacteur bij LINDA. Je kan haar kennen van de rubriek In de beste families, maar ook over vrouwengezondheid, lifestyle en media schrijft ze graag. Als ze haar toetsenbord even met rust laat, vind je haar waarschijnlijk op een yogamat of achter een schildersdoek.





