Claudia de Breij is het niet eens met de uitspraken van tv-expert Angela de Jong die meent dat de NPO een probleem heeft op de vooravond nu ‘M’ is gestopt.
De Breij haalt fel uit in haar column in de VARA-gids.
Wereld Draait Door
De Breij geeft aan dat hét succes op de vooravond, namelijk De Wereld Draait Door, ook niet direct begon met hoge kijkcijfers. Zij meent dat het programma ‘seizoen na seizoen’ kon groeien.
En dat was volgens De Breij grotendeels te danken aan de kunde en durf van Matthijs van Nieuwkerk. Maar ook geeft ze credits aan de opeenvolgende eindredacteuren. ‘En nu kom ik Angela even overtoepen als kenner want ik was erbij’.’ Ze meent dat juist doordat al deze mensen hun gang mochten gaan, doordat de omroep zich er niet of nauwelijks mee bemoeide, het programma zo’n succes werd.
Kapot geadviseerd
Wat Matthijs volgens haar goed deed met zijn team, is de NPO op afstand houden. ‘Bemoei je er niet mee, geef ons tijd, wij hebben de ideeën, niet jullie.’ Wie nu een poging mag wagen op het tijdstip waarop Matthijs van Nieuwkerk voorheen domineerde, wordt volgens Claudia bij voorbaat kapot geadviseerd, zodat het ‘eigen moet zijn, maar wel zo dat het op De Wereld Draait Door lijkt’.
Terwijl DWDD volgens de cabaretier succesvol werd omdat het ‘langzaam groeide tot iets gigantisch’. ‘Dus NPO, negeer de recensenten, ontsla de middenmanagers. Geef makers gewoon weer de kans om in enige luwte iets te maken dat kan groeien tot iets groots.’