Het is zo ver: het klimaatakkoord ligt er. De coalitie noemt de plannen ‘eerlijk’ en ‘haalbaar’, maar de industrie en de oppositie sputteren tegen.
Kabinet noemt klimaatakkoord 'eerlijk', maar niet iedereen is het daarmee eens
Vanmiddag presenteerde het kabinet het definitieve akkoord.
Uitgelekte plannen
Heel veel verrassingen waren er niet, aangezien al veel van de plannen waren uitgelekt. De speerpunten zetten wij al eerder voor je op een rijtje. Zo wordt de heffing op elektriciteit bijvoorbeeld lager, terwijl de belasting op gas met tien cent per kubieke meter geleidelijk omhoog gaat. Het kabinet hoopt dat mensen hierdoor hun gasfornuis inruilen voor een milieuvriendelijker model.
CO2-belasting
Waar bedrijven meer moeten bijdragen aan de overgang naar duurzame energie, gaan huishoudens juist minder energiebelasting betalen. Vanaf 2021 gaan bedrijven dertig euro belasting over elke ton boven het CO2-limiet betalen. Brancheorganisaties zijn bang dat de Nederlandse industrie hierdoor een achterstand oploopt. “Het is geen breed maatschappelijk gedragen akkoord”, zeggen ondernemersorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland dan ook tegen ANP.
‘Rekening rijden’
Zoals eerder deze week al bekend werd, wil het kabinet dat in 2030 alle nieuw verkochte auto’s elektrisch zijn. Daarom hoef je tot 2024 geen aanschafbelasting te betalen – daarna betaal je per auto een vast bedrag van 360 euro. Om het gebrek aan brandstofheffing van benzine- en dieselauto’s te compenseren, onderzoekt het kabinet bijvoorbeeld een kilometerheffing voor elektrische auto’s. Die plannen zijn “realistisch” en “betaalbaar”, zegt de RAI Vereniging, de belangenorganisatie voor Nederlandse autobedrijven, tegen ANP.
Lees ook
Nederlanders positiever over klimaatakkoord van kabinet
Betaalbaarheid
“Huishoudens hoeven geen grote offers te brengen”, zegt klimaatminister Eric Wiebes. Maar PvdA-kamerlid William Moorlag maakt zich daarentegen wel op Twitter zorgen over de betaalbaarheid. “Maatregelen moeten én groen én eerlijk zijn. Dat is nog niet het geval.” GroenLinks-leider Jesse Klaver vindt de plannen juist niet ambitieus genoeg. “De kolencentrales kunnen volgend jaar dicht, maar in plaats daarvan moeten we onze banden oppompen en radiatorfolie kopen? Ongelofelijk”, schrijft hij op Twitter.
Een schoffering
Het klimaatakkoord is “een schoffering van twee rechters”, zegt milieuorganisatie Urgenda tegen ANP. Op aandringen van de organisatie besloten de rechters in 2015 dat Nederland volgend jaar al een kwart minder broeikasgassen moet uitstoten dan in 1990. “Het akkoord gaat in de goede richting, maar het gaat veel te traag”, zegt de directeur. Het akkoord bespaart slechts vier megaton, terwijl dat volgens de rechter negen megaton zou moeten zijn.
Het gehele klimaatakkoord is hier te lezen.
Kom op! Je bent het kabinet, je kunt zo ontzettend veel doen tegen klimaatverandering.
De kolencentrales kunnen volgend jaar dicht, maar in plaats daarvan moeten we onze banden oppompen en radiatorfolie kopen?
Ongelofelijk dat de regering de uitspraak van de rechter negeert. https://t.co/4WSjHlzzLi
— Jesse Klaver (@jesseklaver) June 28, 2019
Na een tangverlossing ligt er een Klimaatakkoord. Maak me zorgen over betaalbaarheid (gasrekening) voor gewone mensen. Maatregelen moeten én groen én eerlijk zijn. Dat is nog niet het geval en daarop zullen we alle maatregelen scherp beoordelen. #klimaatakkoord
— William Moorlag (@wmoorlag) June 28, 2019
"Het is nog volstrekt onduidelijk wat de optelsom van alle maatregelen gaat betekenen. Het kabinet geeft hierover geen inzicht." Jacco Vonhof, @voorzittermkbnl, maakt zich zorgen over de effecten van 't vandaag gepresenteerde #Klimaatakkoord op 't mkb. https://t.co/msV6z0zbSl
— MKB-Nederland (@MKBNL) June 28, 2019
Reactie ANWB op klimaatakkoord: plannen voor stimulering elektrische auto's zien er goed uit. Opluchting dat de huidige benzine- en dieselrijders vrijwel ontzien worden in de transitie naar duurzame mobiliteit. https://t.co/y4b3Gbss0S pic.twitter.com/pSuT9J6TCN
— anwb (@ANWB) June 28, 2019