Met Cindy Crawford als moeder is modellenwerk er bij de zestienjarige Kaia Gerber met de paplepel ingegoten. Toch valt de nieuwe Chanel-campagne waarin de ‘Crawford’-telg schittert niet bij iedereen in goede aarde.
Want is zestien jaar niet veel te jong om het gezicht te zijn van een modemerk waarvan de tassenprijzen zo rond de vierduizend euro liggen?
Lees ook
Je rieten paasmand doet deze zomer prima dienst als hip accessoire
Gekke combinatie
Een meisje van zestien dat je een tas van een paar duizend euro probeert te verkopen. De combinatie klinkt absurd, maar in de mode is het de normaalste zaak van de wereld. Het zijn bijna altijd tieners die producten verkopen die zij zelf (vooral in het begin van hun carrière) niet makkelijk kunnen veroorloven. Zo ook Kaia Gerber. Men vindt het dan ook een vreemd signaal dat een scholier het gezicht is van de nieuwe Chanel-campagne.

Eerlijke kritiek
Of de kritiek gegrond is? Dat hangt af van je perspectief op de rol van mode in de samenleving. Zie je het als een industrie die fantasieën verkoopt – met ontoegankelijk mooie mensen, héél veel photoshop en onrealistisch prijzige kleding – dan is het wellicht niet zo’n probleem dat de leeftijd van modellen buiten beschouwing wordt gelaten. Vind je dat mode de samenleving moet weerspiegelen, dan is er nog een lange weg te gaan.

Verbannen campagnes
Vanwege de smaakvolle foto’s stuit de campagne niet iedereen tegen de borst. En dat was in het verleden nog wel eens anders. Hieronder een lijstje modecampagnes die eerder – begrijpelijk – voor ophef zorgden.
Brooke Shields was in de jaren 80 pas vijftien jaar toen zij voor Calvin Klein de suggestieve slogan ‘Nothing comes in between me and my Calvins’ in verschillende commercials moest uitdragen.

En wat dacht je van de Calvin Klein-campagne in 1992 waarin de zeventienjarige Kate Moss wereldwijd topless te zien was?

In 2000 kwamen er bijna duizend klachten binnen toen de naakte Sophie Dahl (destijds 23) te zien was in de nieuwe Yves Saint Laurent-campagne. Daarmee werd het de achtste meest beklaagde campagne van Engeland.

De Marc Jacobs-campagne in 2011, met daarin de zeventienjarige actrice Dakota Fanning werd zelfs verbannen in Engeland omdat-ie te suggestief zou zijn.

In 2015 was Mia Goth 22 jaar oud, maar toch werd de Miu Miu-campagne in Engeland verboden omdat er een ogenschijnlijk minderjarige te seksueel werd neergezet.

In 2015 werd in Engeland ook de Yves Saint Laurent-campagne met de Nederlandse Kiki Willems verboden, omdat ze té dun zou zijn.

Je kunt het je haast niet voorstellen, maar modemerk Sisley kwam in 2007 met de onderstaande campagne op de proppen. Het werd niet echt een hit. Goh…

















