Vrachtwagenchauffeur Karel vindt dat mensen minder snel moeten oordelen na een ongeluk, schreven we gisteren. Annet Haneman uit het Groningse Onstwedde is het daar roerend mee eens.
Haar man Richard is vrachtwagenchauffeur, en merkt veel van de vooroordelen tegen hem en zijn collega’s.
Lees ook
Vrachtwagenchauffeur aangeslagen door kritiek na ongeluk: ‘Oordeel niet zo snel’
Toeteren en middelvingers
Toeteren, handgebaren, middelvingers, plotseling remmen: vrijwel elke vrachtwagenchauffeur krijgt regelmatig met dit soort reacties in het verkeer te maken. Het valt natuurlijk ook niet mee als je achter zo’n log apparaat aanrijdt, maar een beetje meer begrip voor de positie van de truckers zou zeer terecht zijn, vindt Annet (33).
Beeld verandert
Ook zij ergerde zich vroeger aan vrachtwagens op de snelweg. “Ik dacht: die stomme chauffeurs, die rijden alleen maar in de weg. Inhalen snapte ik nooit: ‘Waarom doen ze dat, als het zo langzaam gaat?’.” Maar vanaf het moment dat Annet met haar man Richard mee gingen rijden, veranderde haar beeld.
Niet zomaar remmen
“Dan zie je het ineens uit het oogpunt van de chauffeur. Je rijdt langzamer en zit ook hoger, dus hebt veel overzicht. Maar tegelijk ben je ook zwaarder en heb je dus een langere remweg – veertig ton kan niet zomaar even remmen.”
Lees ook
Deze vrolijke vrachtwagenchauffeur steelt de show op Instagram
Ruimte
Daar zit één van de grootste problemen volgens Annet. “Om écht een veilige remweg te hebben, moet je als vrachtwagenchauffeur flinke afstand houden. Een afstand waar ongeveer twee auto’s tussen passen.” En je raadt het al: meestal wordt die ruimte dan ook gepakt door automobilisten, en glippen ze er tussen. Weg afstand.
Ongeluk
Annets man Richard had vorig jaar om die reden een ongeluk op de ring van Antwerpen. “Hij reed op de middelste baan, en werd voorbijgeracet door iemand die van de linkerbaan naar de rechterbaan wilde om af te slaan. De rechterbaan stond alleen helemaal vol, dus de automobilist moest op vlak voor Richard op de rem. Richard klapte erop.”
Snel de schuld
De auto was total loss, de vrachtwagen beschadigd, maar beide bestuurders gelukkig ongedeerd. “Gelukkig stonden er camera’s, waardoor kon worden bewezen dat Richard niks aan het ongeluk kon doen. Bovendien bleek de bestuurder zeventien te zijn, en mocht hij nog helemaal niet de snelweg op. Hier was dus begrip voor Richard, maar over het algemeen gaan mensen er al snel vanuit dat het de schuld van de vrachtwagenchauffeur is.”
Richard, Annet en hun twee kinderen:

Langzaam inhalen
En die andere ergernis: het tergend langzaam inhalen? “Ik snap dat mensen zeggen: ga aan de kant. Inhalen gaat soms met 2 kilometer per uur verschil. Maar door Richard weet ik ook dat het nét kan uitmaken of je op tijd bij je klant bent of niet. En het is ook belangrijk dat voedsel of kleding op tijd in de winkels ligt, toch?” Automobilisten die de vrachtwagen na het inhalen ’terugpakken’ door ervoor te gaan rijden en dan ineens af te remmen, noemt Annet “respectloos”. “Dat is echt levensgevaarlijk.”
Lees ook
‘Vrachtwagenchauffeurs gedwongen de weg op te gaan tijdens storm’
Tijdens de westerstorm die deze maand over Nederland raasde, waaiden veel vrachtwagens om. Ook toen was er weinig respect van sommige weggebruikers, zoals in onderstaand filmpje te horen is.

















