Tanken in Groot-Brittannië is momenteel op z’n zachtst gezegd een uitdaging. Britten trekken massaal naar de benzinepomp. Gevolg: ellenlange rijen.
Het leger staat stand-by om te helpen met de aanhoudende brandstofcrisis.
Tanken in Groot-Brittannië is momenteel op z’n zachtst gezegd een uitdaging. Britten trekken massaal naar de benzinepomp. Gevolg: ellenlange rijen.
Het leger staat stand-by om te helpen met de aanhoudende brandstofcrisis.
Het tekort aan benzine en diesel ontstond doordat te weinig vrachtwagenchauffeurs ze kunnen bevoorraden. Sinds de Brexit verlieten tienduizenden werknemers het Verenigd Koninkrijk.
De problemen verergeren door Britten die massaal naar pompen rijden om een voorraad in te slaan, uit angst zonder brandstof te komen zitten. Zo trok de partner van deze vrouw van stad naar stad om na anderhalf uur eindelijk de tank vol te kunnen gooien:
Partner waited 00:00 to get us fuel for our empty tank. Took him 1:30h, 7 stations across 3 towns, and 35 cars ahead of him to finally get somewhere for only 30£, whilst other w*nkers continue their panic buying spree #fuelshortage #BrexitFuelShortages #petrolcrisis #gasshortage pic.twitter.com/A3m3KZ4IVc
— Laurène (@ReyMillet) September 28, 2021
Benzinefile in Noord-Londen op dinsdag:
Fotobron: Dinendra Haria/LNP/Shutterstock, via ANP Foto
De militairen krijgen een gespecialiseerde training voordat ze worden ingezet als de crisis de komende dagen niet afneemt.
“Hoewel de brandstofindustrie verwacht dat de vraag de komende dagen weer op het normale niveau zal komen, is het terecht dat we deze, gevoelig liggende voorzorgsmaatregel nemen”, aldus de Britse minister van Economische Zaken Kwasi Kwarteng. “Indien nodig zal de inzet van militair personeel de toeleveringsketen voorzien van extra capaciteit als tijdelijke maatregel om de druk te verlichten die wordt veroorzaakt door pieken in de lokale vraag naar brandstof”, voegde hij eraan toe.
Shirley moest 'benzinekosten' betalen: 'Maar ze stuurde een Tikkie voor de volle tank'Lees ookOm het chauffeurstekort enigszins tegen te gaan kondigde de Britse premier Boris Johnson afgelopen weekend aan duizenden tijdelijke werkvisa te verstrekken aan buitenlandse vrachtwagenbestuurders. Hij maakte daarmee een drastische ommezwaai in het strenge immigratiebeleid na de brexit.
Oliebedrijven, waaronder Shell, BP en Esso, zeiden dat er “voldoende brandstof was bij de Britse raffinaderijen”. Ze verwachten dat de vraag binnen enkele dagen weer op het normale niveau uitkomt. Daardoor zal de druk op de tankstations afnemen.
Op Twitter weet men wel raad met de brandstofcrisis:
Just drove 300 miles to find some petrol. Which was lucky because I was nearly empty when I got there.#PetrolShortage pic.twitter.com/TUSR9iRhFq
— Phlegm Clandango (@Cain_Unable) September 24, 2021
Everyone with electric cars right now ? #petrolshortage pic.twitter.com/FSsTtdf3p3
— Elle (@CurranElle) September 24, 2021
Wanting a swap for fuel #petrolshortage pic.twitter.com/ejx6FXfSB7
— DAMIEN HARDY (@damienhardy1986) September 24, 2021
In Nederland staan geen rijen voor de pomp door een brandstofcrisis. Wel stijgt de benzineprijs vandaag naar een record. De oplopende olieprijs is de boosdoener. Volgens consumentenorganisatie UnitedConsumers ligt de adviesprijs voor een liter E10 (Euro95) landelijk nu gemiddeld op 1,989 euro.
De adviesprijs voor een liter diesel is nu gemiddeld 1,635 euro. Dat is ook een prijsrecord volgens UnitedConsumers. De organisatie houdt dagelijks adviesprijzen bij van vijf grote oliemaatschappijen. De Nederlandse brandstofprijs bestaat overigens voor een belangrijk deel uit accijns.
De olieprijs stijgt al langer doordat de vraag naar olie aantrekt door het sterke economische herstel van de coronapandemie en het aanbod op de markt beperkt is.
Verkeerd getankt? Dit moet je doen om ellende te voorkomenLees ook