De gemeente Amersfoort vraagt ProRail duidelijk te zijn wat betreft de overlast door werkzaamheden op het spoor komende zomervakantie.
Ook in andere delen van het land wordt aan het spoor gewerkt.
Overlast door werkzaamheden spoor
“We snappen dat de werkzaamheden nodig zijn: je bent een tijd onbereikbaar om daarna weer beter bereikbaar te zijn. Maar dit heeft wel heel veel impact”, laat een woordvoerder van de gemeente weten.
Komende zomervakantie rijden van en naar Amersfoort zeven weken lang “nauwelijks tot geen treinen” door werkzaamheden, maakte spoorbeheerder ProRail maandag bekend. Gedurende drie weken rijden er zelfs helemaal geen treinen van en naar Amersfoort, zo schrijft het AD. Tussen zaterdag 13 en zondag 28 juli is er geen treinverkeer van, naar en langs Amersfoort Centraal. Later in de zomer gaat het station er nog een paar dagen uit.
Ook in andere delen van het land wordt aan het spoor gewerkt. Door een toenemende hoeveelheid onderhoud en personeelstekorten wordt de overlast van 2025 tot en met 2030 nog groter, zo wordt verwacht.
Vervangend vervoer
Hoewel het onderhoud rond Amersfoort in de zomervakantie is gepland, zijn er volgens de gemeentewoordvoerder veel inwoners, bedrijven en organisaties die last kunnen hebben van de plannen. “En er zijn ook veel mensen die voor hun plezier naar Amersfoort komen, die gaan een ingewikkeldere route tegemoet.”
De stad dringt er bij ProRail op aan om goed en tijdig te communiceren over de werkzaamheden, en om te zorgen dat het vervangend vervoer goed geregeld is. “We willen dat alles goed gecommuniceerd is, zodat reizigers weten waar ze aan toe zijn.” De spoorbeheerder heeft toegezegd dat er vervangend vervoer wordt geregeld, maar hoe dat er precies uit gaat zien, is nog niet bekend.
Natuurlijk proces
De overlast wordt van 2025 tot en met 2030 dus nog groter. “In heel Nederland, zowel in de Randstad als in de regio, zullen we dit effect gaan zien”, zegt topman John Voppen.
Volgens ProRail is veel spoor in Nederland aan vervanging toe omdat een groot deel kort na de Tweede Wereldoorlog is neergelegd, bijna tachtig jaar geleden. “En dat gaat zo’n veertig jaar mee, waardoor we het nu weer moeten vernieuwen. Alleen in de haven van Rotterdam is er sprake van achterstallig onderhoud, in de rest van Nederland is het een natuurlijk proces.”
In de weken voor de werkzaamheden in Amersfoort is Leeuwarden al veel moeilijker bereikbaar, gewoon tijdens werkdagen. Een voorproefje voor wat de rest van Nederland te wachten staat, aldus Voppen. Los van de grotere hoeveelheid werk heeft ProRail bij de vollere planning ook last van personeels- en materiaaltekorten. “Tot covid lukte het met veel moeite wel om alles rond te krijgen, maar dat is nu veel lastiger.”