Nederlanders geven dit jaar zo’n 7,5 miljard euro minder uit aan etentjes buiten de deur. Wel besteden ze 3,7 miljard euro meer aan eten dat thuis wordt genuttigd.
Dat onderzocht het FoodService Instituut Nederland (FSIN).
De coronacrisis heeft een groot effect op de inkomsten van restaurants in ons land. Ondanks de toename van het bestellen en afhalen van eten en het nuttigen van een maaltijd in een bedrijfskantine, verdampt 3,8 miljard euro aan omzet voor de horeca.
Etentjes
“We eten niet minder, maar wel op goedkopere plekken. Thuis in plaats van buiten de deur”, aldus FSIN-directeur Jan-Willem Grievink tegen NU.nl.
Ook zijn mensen eerder geneigd thuis een lekker maal te fabriceren. De omzet van supermarkten en speciaalzaken nam met 9 procent toe. “Vooral catering, de zakelijke hotellerie en de nachthoreca lijden veel omzetverlies. Tegelijkertijd groeien maaltijd- en boodschappenbezorging explosief en profiteren supermarkten en speciaalzaken.”