Schoolbestuurders vinden het gedrag van middelbare scholieren ongewoon en kijken er niet van op dat de uitslagen van de eerste toetsweek van het schooljaar een tikkeltje tegenvallen.
Dat concludeert Trouw uit gesprekken met middelbare scholen
Middelbare scholen
De uitslagen verschillen per middelbare school. De een noemt de prestaties ‘dramatisch’. Maar anderen zijn milder en omschrijven het als ‘niet wat we gewend zijn’ of ‘minder dan we normaal scoren’. Er zijn ook scholen bij die weinig verschil merken met de prestaties in andere jaren.
Ongekende houding
Jan-Paul Beekman is rector van het Amsterdamse Spinoza Lyceum en is verbaasd over wat hij ziet onder zijn scholieren. “De toetsperiode in november is doorgaans niet de beste van het jaar”, vertelt hij. Maar volgens Beekman is de leerhouding van voor tweede- en derdeklassers is dit jaar ongekend.
En dat heeft te maken met de verschillende lockdowns van de afgelopen tijd. Scholieren hebben veel tijd thuis doorgebracht en weinig met hun klasgenoten. “Normaal hebben we in deze klassen de periode van groepsvorming al achter de rug: ieders plek is bepaald en er kan rustig worden gewerkt. Maar nu zitten onze leerlingen er nog volop in. Ze zijn totaal niet bezig met leren”, aldus de rector.