Vorig jaar zijn opnieuw veel fietsers omgekomen bij verkeersongelukken. Het aantal verkeersdoden waarbij fietsers om het leven kwamen, blijft toenemen. Dat blijkt woensdag uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Aantal omgekomen fietsers bij verkeersongelukken wéér gestegen
Van de 684 verkeersdoden vorig jaar zaten er 270 op de fiets. Dat waren er iets minder dan in het recordjaar 2022, maar meer dan in alle andere jaren van deze eeuw.
Verkeersongelukken
De overheid heeft als doelstelling om het aantal verkeersslachtoffers flink terug te dringen. Door de vele ongelukken met fietsers, lijkt dit doel onbereikbaar. Tot tien jaar geleden nam het aantal verkeersdoden jaarlijks af, maar het aantal is sindsdien vrijwel onveranderd gebleven.
Steeds vaker dragen mensen een helm, maar nog lang niet vaak genoeg. Verkeersorganisaties pleiten ervoor dat bestuurders meer worden aangemoedigd om een helm te dragen. Daarnaast willen ze dat er een strengere aanpak komt voor smartphonegebruik op de fiets.
Omgekomen fietsers
Het aantal omgekomen fietsers blijft toenemen. Waar dit aantal twintig jaar geleden nog op 20 procent zat, is dit inmiddels opgelopen tot 40 procent, aldus het CBS. In een periode van twintig jaar tijd is dit aantal dus verdubbeld, en dat is zorgwekkend. Ook ligt het aantal verongelukte fietsers hoger dan het aantal verongelukte automobilisten. Van het aantal om het leven gekomen fietsers is 45 procent ouder dan 75, zij reden bijna allemaal op een elektrische fiets. Er is echter geen verband dat het toenemende aantal E-bikes te maken heeft met de toename van fietsongelukken.
Helm
Het aantal verkochte helmen steeg in 2022 met 300 procent ten opzichte van 2021 en ook vorig jaar verdubbelde dit aantal volgens de ANWB. De Verkeersveiligheidcoalitie ziet veel voordelen in de helm. Ze hopen een vergelijkbaar straatbeeld te krijgen zoals in Denemarken. Tien jaar geleden begonnen ze daar met het dragen van fietshelmen, nu draagt meer dan de helft van de fietsers er één.
Hoewel kinderen en ouderen vaker een helm zouden dragen, geldt dit nog niet voor jongeren. Dit is te verklaren door een “heersende sociale norm” van het niet dragen van een helm. Volgens de coalitie moet het gênante imago worden aangepakt.
Steeds meer letsel door fietsongelukken: 'Elektrische fiets de oorzaak, fietshelm de oplossing'Lees ook