Er komt een onderzoek naar de algoritmes van de Apple Card, een nieuwe creditcard van het gelijknamige bedrijf. Vrouwen zouden een lager krediet krijgen dan mannen, schrijft technisch ondernemer David Heinemeier afgelopen week.
'Nieuwe creditcard van Apple geeft vrouwen een lager krediet'
In een reeks tweets omschrijft hij dat het krediet van zijn vrouw twintig keer lager ligt dan dat van hem.
Apple Card
Hansson acht dat opvallend, omdat ze gezamenlijk belasting betalen en zijn vrouw zelfs kredietwaardiger is dan hij. David krijgt op Twitter bijval van mensen die de situatie herkennen, onder wie Apple-oprichter Steve Wozniak. ‘We hebben geen aparte bankrekeningen en afzonderlijke eigendommen, maar ik mag wél tien keer meer lenen dan mijn vrouw’, schrijft hij.
Lees ook
Meer dan honderd vrouwen eisen gelijke betaling van de BBC
Seksisme
De New Yorkse dienst voor financiële zaken start nu een onderzoek. De zaak richt zich op het creditcardbeleid van de bank Goldman Sachs, omdat zij de leverancier van de Apple Card zijn. Het bank ontkent zelf dat er sprake is van seksisme. Hun kredietbeoordeling zou niet gebaseerd zijn op factoren zoals geslacht, maar op de kredietwaardigheid van hun klant.
I’m surprised that they even let her apply for a card without the signed approval of her spouse? I mean, can you really trust women with a credit card these days??!
— DHH (@dhh) November 7, 2019
It gets even worse. Even when she pays off her ridiculously low limit in full, the card won’t approve any spending until the next billing period. Women apparently aren’t good credit risks even when they pay off the fucking balance in advance and in full. pic.twitter.com/9yFtoRj3Xk
— DHH (@dhh) November 7, 2019
I hear that this has turned into a formal internal complaint that’s being investigated. Hopefully a moment to revisit some assumption about black-box algorithms, bias, and customer service! ?
— DHH (@dhh) November 8, 2019
Apple and Goldman Sachs have both accepted that they have no control over the product they sell. THE ALGORITHM is in charge now! All humans can do is apologize on its behalf, and pray that it has mercy on the next potential victims. https://t.co/LFyPYbtRlh
— DHH (@dhh) November 10, 2019
The same thing happened to us. We have no separate bank accounts or credit cards or assets of any kind. We both have the same high limits on our cards, including our AmEx Centurion card. But 10x on the Apple Card.
— Steve Wozniak (@stevewoz) November 10, 2019
When even the great Steve Wozniak can’t get @AppleCard to explain or correct its faulty credit assessments, you know the system is beyond broken. @tim_cook, you gotta do better than this! https://t.co/tAwLThvGBi
— DHH (@dhh) November 10, 2019