De Thalys heeft het zwaar deze maand. Na twee incidenten haalde het bedrijf de desbetreffende treinen uit de roulatie. Dat heeft flinke gevolgen voor reizigers die richting Parijs willen.
Hieronder alle informatie op een rij.
Aangepaste dienstregeling
Op dinsdag 19 juli strandde een Thalys-trein door een probleem met een compressor, vijf dagen later viel de stroom plotseling uit in een trein. In beide gevallen zaten passagiers urenlang vast in de rijtuigen.
Volgens een woordvoerder van het treinbedrijf staan de incidenten los van elkaar: “Dinsdag kwam het probleem vrijwel zeker door de hitte. De trein van zondag had eerder die dag probleemloos nog een rit afgewerkt. We onderzoeken de incidenten, daarom zijn beide treinen nu van het spoor gehaald.”
Dat heeft ook meteen impact op de dienstregeling. Tot ten minste 7 augustus valt een aantal treinen uit. Op verschillende trajecten overigens, niet alleen Amsterdam-Parijs. Op de site van Thalys kun je zien om welke ritten het precies gaat, het zijn er vijf à zes per dag.
En nu?
Als jouw reis geannuleerd wordt, hoef je in principe niets te doen. Je krijgt automatisch bericht van Thalys, per mail. Je hebt in dat geval twee opties: gratis omboeken naar een andere datum of annuleren. Dat regel je door het treinbedrijf te bellen via +31 800 370 00 00. Let op: dit kan alleen voor tickets die je hebt gekocht via thalys.com.
Pak er ook een koppie thee bij: door de drukte is de kans groot dat je lang in de wacht staat. Als je via NS International hebt geboekt, kun je het best contact opnemen met hun eigen servicedesk.
Binnenlandse treinen
Wil je ‘maar’ tot Antwerpen of Brussel reizen, en had je daarvoor een Thalys-ticket gekocht? De meeste internationale intercity’s zitten al volgeboekt, maar het kán de moeite waard zijn om te kijken of je via binnenlandse treinen kunt reizen. Zo kom je alsnog op je bestemming, al is het met een omweg.