Aafke Romeijn (32) is schrijver, muzikant, vlogger, fervent Twitteraar én wekelijks columnist van LINDA.nl. Deze week schrijft ze over supermarkten en hun personeel.
Het winkelcentrum in mijn wijk heeft twee grote supermarkten, precies tegenover elkaar.
Een Jumbo en een Albert Heijn. Ik probeer in mijn leven niet te snel één kant te kiezen in conflictsituaties, dus ik wissel mijn boodschappenrondjes keurig af tussen de twee kruideniers. Ze hebben allebei zo hun voordelen. Albert Heijn heeft lekkere börek, de Jumbo deelt kaasblokjes uit. Twee prima supermarkten. Prima deal, zou je denken.
Nou, niet dus. Eerder deze week las ik berichten over een Albert Heijn-filiaal dat medewerkers dwong om foto’s van zichzelf te nemen in ondergoed en die te uploaden naar een database. Dat was zogezegd noodzakelijk om ervoor te zorgen dat het personeel de juiste maat bedrijfskleding zou krijgen. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik heb zelden een slechtere smoes gehoord van verdachten die gepakt werden met een harde schijf vol naaktfoto’s van minderjarigen.
Lees ook
Personeel Albert Heijn hoeft tóch niet uit de kleren
Albert Heijn kwam razendsnel met een reactie. Het zou gaan om een pilot, zo zei de woordvoerder. Personeel zou nooit gedwongen zijn. In het betreffende filiaal zou een ‘overijverige filiaalmanager’ werken. Excuses, let’s move on. Bij mij bleef het knagen. Ik hou niet van bedrijven die elke vorm van privacy aan hun laars lappen, al helemaal niet als het gaat om minderjarige medewerkers. Zelfs als pilot had dit idee nooit ten uitvoer mogen worden gebracht. Zal ik voortaan maar gewoon naar de Jumbo gaan? Dat is tenminste een fatsoenlijke toko…
…althans, dat dacht ik. Tot ik gisteren een foto zag die via Reddit viral was gegaan. De foto, zogezegd genomen in een Jumbo-filiaal, toont een A4-tje dat in de personeelsruimte hangt. Bij de Jumbo krijg je je boodschappen gratis als je de vierde wachtende in de rij voor de kassa bent. Op het bordje staat dat het kassapersoneel zelf verantwoordelijk is om een extra cassière op te roepen als er een rij ontstaat. Als dat niet snel genoeg gebeurt, worden de kosten van de gratis boodschappen verhaald op het kassapersoneel, zo dreigt de filiaalmanager.
Lees ook
Nieuwe gezicht Albert Heijn is ‘dieptepunt in de emancipatie’
Mooi is dat. Jumbo probeert z’n winst dus op te krikken door zestienjarige kassameisjes en -jongens boetes te geven? Ik weet niet precies welke afslag je tijdens je opvoeding gemist hebt wanneer dit je idee van efficiëntie is, maar een cursusje Normaal Doen Voor Beginners zou geen overbodige luxe zijn voor deze filiaalmanager. Bovendien: als dat hele ‘Vierde in de rij, boodschappen gratis’-beleid zo duur is dat je failliet dreigt te gaan, dan bied je die service toch lekker niet?
Zal ik nu ook niet meer naar de Jumbo gaan? Ach, dat zal het verschil niet maken. Het geeft wel te denken over hoe grote bedrijven met minderjarig personeel omgaan. Als kanonnenvoer. Daar zou best eens wat meer ophef over mogen worden gemaakt.