De Nederlandse tak van Thomas Cook is nog niet failliet. Toch zijn alle reizen vanuit Nederland vanaf dinsdag geschrapt. Wat moet je doen als je een vakantie bij deze reisorganisatie hebt geboekt of al op reis bent?
Thomas Cook annuleert alle geboekte vakanties: dit kun je doen als reiziger
LINDA.nl biedt een handleiding voor de gestrande reiziger.
Is Thomas Cook Nederland failliet?
De Britse Thomas Cook Group vroeg op maandag faillissement aan; hierdoor zijn wereldwijd de boekingen van honderdduizenden reizigers geannuleerd. De Nederlandse tak, waaronder ook Neckermann reizen valt, is onderdeel van de Continental Europe Groep, en die is (vooralsnog) niet failliet. Toch is er geen garantie dat de Nederlandse tak de komende dagen niet alsnog omvalt. Maandag werd al melding gemaakt van ‘financieel onvermogen’ bij de Stichting Garantiefondsen Reizen (SGR). Dit betekent dat Thomas Cook Nederland niet kan voldoen aan de financiële verplichtingen aan accomodaties en hotels. Ook zijn inmiddels alle in Nederland geboekte reizen geannuleerd.
Ik ben momenteel al op vakantie. Wat moet ik doen?
Volgens de SGR kun je rustig van je vakantie genieten als je direct geboekt hebt via Expedia. De boekingssite is een partner van Thomas Cook Nederland, maar staat volledig los van alle financiële problemen. Heb je direct via Neckermann geboekt en problemen op je bestemming, neem dan contact op via neckermann@sgr.nl. Voor noodgevallen kun je het garantiefonds SGR via een speciaal nummer bereiken: 070-3071111. De SGR vraagt alleen contact met hen op te nemen in dringende gevallen. Als je geboekt hebt via een reisbureau of reisagent kunnen zij je bij problemen verder helpen.
Kom ik nog thuis?
Volgens de SGR zullen (bijna) alle vluchten gewoon uitgevoerd worden. Ben je bezorgd, neem dan contact op met je vliegmaatschappij. Check ook even de actuele vluchtgegevens op de website van de vluchthaven van vertrek.
Ik heb een vakantie geboekt bij Thomas Cook. Gaat mijn reis nog door?
Heb je een reis via boekingssite Expedia geboekt, dan gaat deze volgens het garantiefonds SGR gewoon door. De vakanties van alle andere reizigers zijn helaas geannuleerd, heeft Thomas Cook dinsdagochtend bekend gemaakt.
Lees ook
Stefanie’s vakantie werd geannuleerd vanwege faillissement Thomas Cook: ‘Enorm balen’
Krijg ik mijn geld terug?
Neem contact op met je reisbureau of reisagent, adviseert de SGR. Zij zullen je eerst helpen je reis om te boeken. Lukt dat niet, dan krijg je het geld via de SGR terug als je een pakketreis hebt geboekt. Binnenkort ontvangen reizigers meer informatie over hoe ze een claim moeten indienen. Het kan vermoedelijk wel even duren voordat het geld teruggestort wordt. De regeling gaat pas in als Thomas Cook Nederland officieel failliet is. Je moet de reis daarnaast wel geboekt hebben bij een van de bij de SGR aangesloten reisorganisaties, zoals D-Reizen en TUI. Check hier of je via je reisorganisatie onder de SGR valt.
Hoe zit het als ik geen pakketreis heb geboekt?
Losse vluchten, hotelovernachtingen en cadeaubonnen vallen niet onder de regeling van de SGR. Je zult het geld daarom moeten terugvorderen bij Thomas Cook Nederland zelf, of in het geval van een faillissement bij de curator of bewindvoerder.
Kan ik mijn reis ook omboeken?
Ja, dat kan. Neem direct contact op met je reisbureau om de reis om te boeken. D-Reizen en VakantieXperts roepen klanten op om voor een alternatieve reis naar een fysiek reisbureau te komen. Bij organisaties die aangesloten zijn bij de SGR, valt het omboeken onder het garantiefonds.
De informatie op deze pagina is aan verandering onderhevig. Houd daarom de website van de SGR en Thomas Cook goed in de gaten.