Sinds eind mei is de nieuwe privacywetgeving AVG van kracht, maar houden bedrijven zich ook aan die nieuwe wet? ‘De Volkskrant’ zocht het uit.
Welke bedrijven doen het goed en welke juist niet?
Tele2 heeft de zaakjes op orde
De nieuwe wet verplicht bedrijven onder meer om klanten op de hoogte te stellen over welke persoonlijke gegevens ze over hen verzamelen, met welk doel en voor hoe lang. Tele2 slaagt in ieder geval met vlag en wimpel voor de test. Het bedrijf maakt geen gebruik van individuele advertentiecampagnes en overhandigt adresgegevens, een overzicht van de laatste 14 facturen en van contactmomenten met de klantenservice. De telecomprovider heeft bovendien een uitgebreide privacyverklaring op haar website staan.
Marktplaats doet het minder
Maar er zijn ook bedrijven die het beduidend minder goed doen, ontdekte de Volkskrant. Marktplaats lijkt het haar klanten het liefst zo moeilijk mogelijk te maken, schrijft de krant. Wie inzage in zijn of haar persoonlijke gegevens wil, wordt afgeschrikt met de suggestie dat dit geld kan kosten. Bovendien loopt het onlineformulier dat je hiervoor moet invullen, continu vast.
Benieuwd hoe onder meer Ziggo, Coolblue, OV-chipkaart en Zalando het ervan af brengen? Lees het hele verhaal via Blende (€).
Waarom we naar betaalde stukken linken? Blendle leest écht alle Nederlandse kranten en tijdschriften, en speurt voor ons naar de mooiste en spraakmakende artikelen. Dit is een korte, gratis samenvatting, zodat jij het belangrijkste nieuws meepakt. Als je geïnteresseerd bent in het volledige verhaal, klik dan door. Dat kost een paar dubbeltjes, maar je krijgt gegarandeerd een prachtig stuk (en je steunt de journalistiek).