De Franse modemerken Saint Laurent en Brioni stoppen vanaf volgend jaar met het gebruik van bont in hun collecties. Dat meldt moederbedrijf Kering.
Alle merken van het concern, waaronder ook Gucci en Balenciaga, zijn dan bontvrij.
Bye bye bont
François-Henri Pinault, topman van Kering, vindt dat “de wereld is veranderd, inclusief onze klanten”, en zegt dat het luxebedrijf zich daarom aanpast. Daarnaast is het bedrijf zich volgens hem bewust van zijn voorbeeldfunctie en invloed op modetrends.
Gucci stopte in 2018 als eerste van de groep met het gebruik van bont. Een groot aantal andere luxemerken – waaronder Chanel, Armani, Burberry, Prada en Versace – gebruikt ook geen bont meer. Confectiemerken volgen dat voorbeeld. Zo stopt het merk Canada Goose, bekend van zijn ganzendonsjassen, eind volgend jaar met bont.
Modemerken
Dierenorganisatie PETA oefent al lange tijd veel druk uit op de mode-industrie vanwege onder meer het bontgebruik. Nog niet ieder merk klaar voor verandering. Luxeconcern LVMH zegt dat het zijn merken “de mogelijkheid wil blijven bieden om bont te gebruiken voor klanten die het willen dragen, waarbij de productie zo verantwoord mogelijk is”.