“Nederland Vleesland, waar smaken verschillen.” Met deze slogan begint de vleessector donderdag een campagne om vlees uit het verdomhoekje te halen.
Dat schrijft het NRC.
Vleessector
Via de website nederlandvleesland.nl wil de sector consumenten van informatie voorzien over duurzaamheid en gezondheid. “We willen het gesprek over vlees depolariseren en consumenten de bevestiging geven dat ze niet aan de verkeerde kant staan als ze vlees eten”, zegt Dé van de Riet. Hij is woordvoerder van de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV).
De consumptie van vlees is al een aantal jaren min of meer stabiel. Wel zien veehouders, slachters en slagers de “weerstand” tegen vlees toenemen, zegt Van de Riet. “Niet alleen sociale media verspreiden desinformatie, ook overheden en maatschappelijke organisaties zorgen voor misverstanden. In de Haagse bubbel wordt te vaak en te ongenuanceerd gezegd dat vleesproductie niet duurzaam en slecht voor dieren is. Incidenten worden sterk uitvergroot.”