De koffie was in 2021 niet aan te slepen. De omzet van het moederbedrijf van Douwe Egberts, JDE Peet’s, steeg met ruim 5 procent.
Zowel thuis als buitenshuis dronken we meer van het zwarte goud.
Koffie
De verkoop van koffie- en theeproducten voor thuisconsumptie nam met 5 procent toe, terwijl de verkopen aan horeca en andere locaties buitenshuis met 11,5 procent groeiden. Volgens JDE Peet’s wegen de positieve effecten van (gedeeltelijke) heropeningen in veel regio’s zwaarder dan de negatieve effecten van nieuwe lockdownmaatregelen, met name in de tweede helft van het jaar.
Het concern verhoogde de verkoopprijzen met 2,5 procent, om zo de gestegen grondstofkosten te compenseren. Desondanks steeg ook het verkoopvolume met 3,5 procent.
Grondstofkosten
De onderneming verwacht wel dat het bedrijfsklimaat in 2022 nog onrustig blijft. JDE Peet’s zegt dat de hogere grondstofkosten zullen aanhouden en dat er nog effecten van de coronapandemie te voelen kunnen zijn.