Ondanks afspraken met de overheid, bekommeren supermarkten zich bij hun aanbiedingen amper om de gezondheid van de consument, blijkt uit onderzoek.
Van alle promotieartikelen valt tachtig procent buiten de Schijf van Vijf.
Schijf van Vijf
Om de gezondheid van veel Nederlanders te verbeteren is eind vorig jaar het Nationaal Preventieakkoord gesloten. Met dit akkoord wil de Rijksoverheid roken, overgewicht en problematisch alcoholgebruik aanpakken. In samenwerking met supermarkten en horecabedrijven wil de overheid de Schijf van Vijf bekender maken.
Vanaf het begin was er al veel kritiek over het akkoord, vanwege de ‘vrijblijvende’ uitspraak van supermarkten. Volgens critici zou een belasting op suiker veel effectiever zijn bij het veranderen van consumentengedrag. Staatssecretaris Paul Blokhuis zegt in een reactie dat het nog te vroeg is om te focussen op tegenvallers van het akkoord. “Ik denk dat de uitkomsten vooral laten zien dat er nog veel werk aan de winkel is voor supermarkten.” Volgende week gaat Blokhuis in debat met de Tweede Kamer over het Preventieakkoord.