De carrièreladder beklimmen on your own terms: in ‘MEIDEN aan de macht’ spreken we mensen met de leukste, spannendste en bijzonderste banen.
Deze keer: Rebeca Barbulescu (30) en Kimberlynn Chaves (30). Zij runnen samen geurimperiumTransduce.
De carrièreladder beklimmen on your own terms: in ‘MEIDEN aan de macht’ spreken we mensen met de leukste, spannendste en bijzonderste banen.
Deze keer: Rebeca Barbulescu (30) en Kimberlynn Chaves (30). Zij runnen samen geurimperiumTransduce.
Samen een geurimperium runnen, elke dag werken met klanten als Soho House en toch elke vrijdag lunchen om de vriendschap in tact te houden. Rebeca en Kimberlynn zijn de oprichters van Transduce, een geurontwerpbureau dat merken helpt hun identiteit te vangen in een geurbeleving.
Dat de twee ooit samen zouden werken, wisten ze al op jonge leeftijd. “Op de middelbare school, we waren toen veertien, zeiden we al tegen elkaar: ooit openen we samen een kantoor”, vertelt Rebeca. “We wisten nog niet hoe of wat, maar we wisten wel dat we samen iets wilden runnen.” Die hechte band groeide uit tot een vriendschap voor het leven. “Kim is de zus die ik nooit gehad heb. Het is zo bijzonder als je elkaar zo goed aanvoelt én kunt samenwerken.”
Toch volgden ze aanvankelijk ieder hun eigen pad. Kimberlynn werkte voor het ministerie van Buitenlandse Zaken, liep stage bij de ambassade in Algerije en deed een master Crisis & Security Management. “Ik wilde diplomaat worden, maar het werk bleek hiërarisch. De mannen hadden hun gezinnen mee, voor de vrouwen was dit iets lastiger.” Rebeca studeerde aan de Hotelschool Den Haag en Nyenrode en richtte haar eigen tassenmerk op. “Ik vond het maken en verkopen van een product geweldig. Maar toen alles enkel online verkocht werd, miste ik het klantcontact.”
Tijdens de coronaperiode kwamen hun werelden samen. “Ik heb een lijstje gemaakt met wat ik écht leuk vond”, vertelt Kimberlynn. “Etherische oliën stonden erop. Niet zweverig, maar praktisch: mandarijn om mijn stress te verlagen tijdens het studeren. Moet ik daar niet iets mee doen?” Rebeca: “Ze vertelde het aan me en er was een soort overeenstemming. Dit was iets wat we samen moesten ontdekken.”
En zo is Transduce geboren: een boutique scent design agency waarmee ze merken helpen hun identiteit in een geur te vangen. “We vertalen een merkverhaal naar een geurbeleving”, leggen ze uit. “Via geurmachines verspreiden we die geur in ruimtes. Geur is herkenning, emotie en herinnering. Daarnaast vertalen we die geur ook door naar producten, zoals kaarsen, geurstokjes en zelfs car perfumes.”
Kimberlynn: “We hebben klanten in allerlei sectoren: van hospitality tot kantoren, van retail tot sportscholen. Voor een gym gebruiken we bijvoorbeeld een geur als pepermunt, wat je adrenaline verhoogt. Voor op kantoor is mandarijn juist fijn: dat verlaagt je stresslevels.” De oliën die de meiden gebruiken, werken niet alleen op je reukzin, maar ook op je zenuwstelsel. “Een geur kan echt een bepaalde staat oproepen. Dat is het krachtige van geurmarketing.”
De eerste keer dat ze beseften dat hun bedrijf écht serieus werd? “Dat was toen we klanten als Soho House en CitizenM aan ons wisten te binden. Toen dachten we: oké, dit is geen hobby meer.” Ook een samenwerking met Eva Lindfors, een professionele ‘neus’ die exclusieve geuren ontwikkelt, was een kantelpunt. “We ontwikkelen alles in-house, op maat gemaakt voor het merk. Geen standaardgeuren, maar echt unieke composities.”
Die toewijding aan geurmarketing werd beloond met een IF Design Award, een prestigieuze internationale prijs in productontwikkeling. “We waren zó trots”, vertelt Kimberlynn. “We stonden letterlijk in een huisartsenpraktijk een geurinstallatie te monteren toen we het belletje kregen. Ik vloog Rebeca middenin de wachtkamer in de armen. De wachtende patiënten zullen wel hebben gedacht dat we niet goed waren.”
Tekst loopt door onder de post.
Toch was het pad van succes niet zonder hobbels. “We waren enorm koppig in het begin”, zegt Kimberlynn lachend. “We wilden per se onze eigen geurmachine ontwikkelen, from scratch. Dat heeft tweeënhalf jaar geduurd. Technische kinderziektes, productieproblemen, budgetten – we hebben het allemaal meegemaakt.” Rebeca: “We hebben er veel leergeld voor betaald, maar het was onze grootste leercurve.”
Bij het runnen van een bedrijf horen een hoop variaties in de dagelijkse dingen: van belangrijke diners tot het zelf installeren van machines in Parijs, op hakken en al. “Mensen zien op Instagram alleen de highlights, maar achter de schermen gaat het er echt anders aan toe. Soms zitten wij in een volgeladen vrachtwagen bij een fabriek, of kruipen we tijdens een kerstdiner nog even achter de laptop om een deadline te halen. Het is keihard werken.”
Sinds de start is het bedrijf uitgegroeid naar een team van zes. “Dat mensen bij ons willen werken, dat ze het leuk vinden om onderdeel te zijn van dit bedrijf, vind ik misschien wel het allermooiste”, deelt Rebeca. Kimberlynn is het ermee eens. “Wij zijn echt invested in dit bedrijf, dus het is mooi om te zien dat anderen dat ook hebben. Door de groei heeft iedereen ook een duidelijke rol. Ik houd ze veelal bezig met de productontwikkeling en Rebeca gaat helemaal op in het klantcontact.”
Voordat Rebeca en Kimberlynn zakenpartners werden, waren ze vriendinnen. Het is een kunst om die vriendschap te onderhouden én gescheiden te houden van zaken. “We zijn daar bewust mee bezig”, vertellen ze. “Elke vrijdag lunchen we samen zonder over werk te praten. In het begin deden we alles samen, maar nu hebben we onze eigen rollen binnen het bedrijf. Dat zorgt ook voor balans. Daarnaast leren we steeds beter om met zakelijke meningsverschillen om te gaan, zodat het de vriendschap niet beïnvloedt. Vroeger namen we dingen sneller persoonlijk op. Nu zeggen we: het is niet wij tegen elkaar, het is wij tegen het probleem.”
Wat betreft de toekomst hebben ze duidelijke ambities. “We willen B Corp-gecertificeerd worden (een certificaat dat stelt dat het bedrijf aan bepaalde standaarden op het gebied van sociale impact en milieu-impact voldoet, red.). En hopelijk kunnen we ooit een internationale geurbeweging opzetten waarbij we nog meer maatschappelijke impact kunnen maken.”
Of ze op hun veertiende al wisten dat dít het bedrijf zou zijn wat ze samen zouden opbouwen? “Niet per se”, lacht Kimberlynn. “Maar dat we ooit samen een bedrijf zouden runnen, dat hebben we dus altijd al geweten.”
Funny columns, persoonlijke verhalen en lekkere deals in je inbox.
Meld aan