De inmiddels bekende stunt van winkelketen Mediamarkt, ‘21% BTW, weg ermee’, komt de belofte niet helemáál na. Of beter gezegd: totaal niet.
Vlak voor de start van de actie schoten de prijzen namelijk flink omhoog, waardoor de kortingen een stuk lager uitvallen dan Mediamarkt zegt, meldt RTLZ.
Lees ook
Webwinkels misleiden met nepaanbiedingen
Het regent klachten
Zo kostte een homecinemaset de ene dag een kleine zeshonderd euro, en een dag later honderd euro meer, viel klant Jan-Dirk Vermeij op. Hij plaatste de klacht op de Facebookpagina van de winkelketen, en inmiddels zijn velen hem gevolgd. ‘Wat een aanfluiting’, reageert iemand.
Niet bewust
RTL Z heeft Mediamarkt om een reactie gevraagd. Volgens een woordvoerder werken ze met een zogenaamde prijsbelofte: de prijzen worden dagelijks automatisch aangepast op basis van een vergelijking met de grootste concurrenten, waardoor er dus geen sprake zou zijn gewest van bewuste prijsverhogingen. Als klanten lagere prijzen tegenkomen bij de concurrent, kunnen ze dat melden. “Dan krijgt hij het artikel ook voor die prijs”, aldus de woordvoerder.
Sluw, maar legaal
Of het nou bewust is of niet: volgens de regels van de Autoriteit Consument en Markt is de plotselinge prijsverhoging niet verboden. Het is een sluwe truc, die wel vaker wordt ingezet, om minder korting te geven dan je zegt dat je geeft. Ook andere webwinkels adverteren weleens met ‘aanbiedingen’ die geen aanbiedingen blijken te zijn. Bol.com bijvoorbeeld, maar ook Fonq en Blokker vielen daarmee door de mand, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond in 2014.
Ben jij meer van de échte winkels? Onze stylisten Moniek en Soes ook. Voor LINDA.tv bezoeken ze de beste adresjes, waaronder deze parel van Rotterdam:

















