Eloise van Oranje heeft gisteren, in samenwerking met een ijsjesmerk, de expositie LAYERED geopend. En dat was een groot succes. Ook voor haar portemonnee.
Met de tentoonstelling vraagt ze aandacht voor ‘ongelimiteerd jezelf kunnen zijn’.
Flink bedrag
Dat de 19-jarige gravin succesvol is, is duidelijk. Ze heeft inmiddels een boek geschreven en draagt de bijnaam ‘gravinfluencer’ met haar 274.000 volgers met trots.
Op haar Instagram is te lezen dat de tentoonstelling goed is verlopen. ‘Ik ben ontzettend blij en trots’, schrijft ze. Meerdere aanwezigen, zoals Miss Envy Peru, Robbert Roodenburg en William Rutten, prijzen de jonge vrouw om de expositie. En ook haar portemonnee mag niet klagen. Deze dag levert haar maar liefst 15.000 tot 50.000 euro op, vertelt Marc van der Linden bij RTL Boulevard. En da’s niet mis voor een studente.
De boodschap van LAYERED is voor Van Oranje erg belangrijk. De vele reacties die ze ontvangt op social media gaan niet altijd over rozen. Maar de gravin laat zich niet zomaar uit het veld slaan. “Commentaar gaat er altijd zijn. Ik ga er geen tijd aan besteden, het is alleen maar nutteloos”, vertelt ze aan het ANP.
“Ik vind het belangrijk om vooroordelen en stereotypen te doorbreken. Ik weet hoe het is om beoordeeld te worden, omdat er sinds kleins af aan al een vergrootglas wordt gelegd op alles wat ik doe. Maar er schuilt meer achter iemand dan het plaatje dat te zien is.” De focus ligt dan ook op de verschillende kanten van de deelnemers, onder wie zijzelf. “Er is meer dan de gravin en de gravinfluencer. De meerdere ‘lagen’ van mensen laten zien, zal hopelijk helpen bij het tegengaan van vooroordelen”, vertelt ze aan RTL Boulevard.
Albert Verlinde
Bart Ettekoven, hoofdredacteur van Weekend, haalde gisteren flink uit naar de gravinfluencer tijdens de uitzending van Shownieuws. Volgens hem is de link met het ijsmerk “niet duidelijk”, waarop Albert Verlinde haar verdedigt. Ettekoven laat het daar niet bij zitten: “Jij denkt dat er aan het eind van de rit niets voor haar persoonlijk overblijft? Er wordt nu gedaan alsof de sponsor alleen de kosten dekt van de tentoonstelling.”
Dit schiet bij Verlinde in het verkeerde keelgat. “Dit is dus precies wat zij bedoelt, hè? Hoe vaak er vooroordelen zijn. Iedereen zegt nu ‘uwhwuwhuhwu, commerciële deal.’ Terwijl zij gewoon dacht: ik heb een ideëel doel, ik zoek er wat bij. Dat is toch top?”, aldus Verlinde.