Viaplay gaat klanten die problemen ervaren met de streamingdienst en recht hebben op compensatie, ook echt compenseren. Dat meldt de Consumentenbond maandag.
Wel moeten consumenten zelf bewijs aanleveren dat ze problemen ervaren.
Viaplay
Met name fans van de Formule 1 klagen al maanden over slechte streams, de slechte bereikbaarheid van de klantenservice en het gegeven dat de streamingdienst de consumenten zelf vaak de schuld geeft van de problemen. De Consumentenbond riep het platform eind mei op om actie te ondernemen.
De compensatie die de on demand-dienst kan geven zou bijvoorbeeld een prijsverlaging zijn voor de periode dat de streamingdienst niet goed werkte. Ook kunnen consumenten ervoor kiezen om hun abonnement te beëindigen waarbij ze ook hun geld terugkrijgen.
Zelf bewijzen
Viaplay zei wel dat het duidelijk moet zijn dat de problemen komen door het bedrijf zelf en niet door bijvoorbeeld een haperende internetverbinding bij mensen thuis. Consumenten kunnen hiervoor bewijs aanleveren door bijvoorbeeld een filmpje op te nemen waarop de problemen duidelijk zichtbaar zijn.
Veel klachten
“Het is goed om te zien dat het bedrijf in beweging komt”, zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. “Dat is hoognodig, want ook afgelopen raceweekend kwamen er weer veel klachten binnen. Er zijn dus nog steeds veel klanten die problemen ervaren. Die moeten goed geholpen worden.”
Volgens Molenaar kan het bedrijf zich niet blijven verschuilen achter de bewering dat de oorzaak van de problemen niet bij het bedrijf zelf ligt. “We houden dan ook scherp in de gaten of de streamingdienst zijn belofte nakomt. Klanten die niet goed geholpen worden, kunnen dat melden op Klachtenkompas.”