De carrièreladder beklimmen on your own terms: in ‘MEIDEN aan de macht’ spreken we mensen met de leukste, spannendste en bijzonderste banen.
Deze keer: Juliet Goemans (19), eigenaar van lunchroom Juulz in Haarlem.
Lunchroom van Juliet
Zolang ze zich kan herinneren wil Juliet haar eigen horecazaak openen. “Voordat het zo ver was heb ik de hotelschool afgerond en ben daarna nog twee maanden diëtetiek gaan studeren. Dit bleek toch niks voor mij te zijn, maar mijn interesse in voeding bleef. Die liefde voor eten komt van huis uit, mijn vader is dol op koken. Goed eten is dan ook altijd een groot onderdeel van mijn leven geweest.”
Het ondernemerschap zit ook in haar bloed. “Mijn ouders hebben een eigen bedrijf. Als kind heb ik kunnen zien wat voor vrijheid dit hen bood. Maar het is me altijd duidelijk gemaakt dat als je een eigen bedrijf hebt, dat niet altijd alles kan. Toch trok het me wel. Niemand keek verbaasd op toen ik vertelde dat ik een eigen horecazaak wilde openen.”
Lunchroom Juulz
Het idee begint met een koffietentje, maar Juliet breidt haar idee snel uit naar een lunchroom. “Ik vind het leuk om in de keuken bezig te zijn; nieuwe broodjes samenstellen, smaken combineren en me dit helemaal eigen maken. Daarnaast kan ik nog steeds koffie met iets lekkers aanbieden.” Lunchroom Juulz in Haarlem was geboren. “Alles hier is Italiaans geïnspireerd, omdat ik dat gewoon de lekkerste keuken vind. Van de broodjes tot de frisdrank; alles hier is Italiaans.”
Dat de 19-jarige de eigenaar van de zaak is, vindt ze zelf niet gek. “Ja, ik ben jong. Maar ik kan hard werken. Zelf zag ik het niet per se als een groot risico om dit avontuur aan te gaan. Als het niks zou worden, had ik het tenminste geprobeerd en er veel van geleerd.”
Wat Juliet extra bijzonder vindt, is hoe vaak mensen verbaasd reageren al ze horen dat zij de eigenaar is. “Mensen die langs de zaak lopen, weten dat vaak niet. Als ik dan iets sta schoon te maken, hoor ik wel eens: ‘Dat moet je zeker van je baas doen?’ Ik vind het alleen maar grappig. Wanneer ik een praatje maak met klanten en vertel dat ik de eigenaar ben én hoe oud ik ben, reageren ze vaak verbaasd.”
Toch is het niet altijd alleen maar leuk. “Soms denken mensen dat alles zomaar is komen aanwaaien. Maar dat klopt echt niet. Ik heb er keihard voor gewerkt. Daarom is het nog leuker als mensen zeggen: ‘Wat stoer dat je dit doet.'”
A day in the life
Juliet runt Juulz op dit moment helemaal in haar eentje. “Ik doe alles zelf: van de broodjes beleggen en de matcha’s maken tot de administratie en social media. Het is ontzettend leerzaam, maar ook overweldigend. Het is moeilijk om mezelf ‘uit’ te zetten. Ik blijf altijd aanstaan. Nog even iets op zondagavond doen of midden in de nacht wakker schrikken omdat ik iets ben vergeten, is niet ongewoon.
Een typische werkdag begint om 08:00 uur met het opstarten van de zaak. “Ik bak koekjes, cakes en doe de voorbereidingen voor de lunch. Om 09:00 uur moet alles klaar zijn voor het ontbijt. De drukste momenten van de dag zijn rond lunchtijd en daarna weer rond 15:00 uur met veel to-go koffies. Rond 18:00 uur ben ik meestal klaar.”
Thuis probeert ze de laptop dicht te laten, al lukt niet altijd. “In de winter kon dat nog, maar nu is het drukker. Ik woon thuis, dus gelukkig staat na het werken altijd een maaltijd op tafel. Dat scheelt weer.”
Runclubs en gender reveals
Het leukste aan haar werk? “De band die je met mensen opbouwt. Bijvoorbeeld iemand die langskomt en vertelt dat ze zwanger is. Bij elk bezoek krijg je er daarna een beetje van mee; de gender reveal, het verloop van de zwangerschap et cetera. Zulke dingen maken me echt gelukkig. En natuurlijk de vrijheid van je eigen baas zijn.”
Minder leuk vindt ze de constante mentale aanwezigheid van haar werk. “Als mijn vriendinnen iets leuks willen doen, moet ik vaak werken. Soms voelt het alsof ik een stukje ontwikkeling mis. Ik ben nooit een feestbeest geweest, toch denk ik soms: moet ik niet wat meer jong zijn? Maar als ik dan een keer wel wegga, geniet ik er extra van.”
Een van de nieuwste toevoegingen aan Juulz is de runclub. “Ik ren graag en zie vaak online runclubs voorbijkomen. Dus dacht ik: waarom niet? Ik maakte een filmpje op TikTok (@juulzhaarlem) en binnen 24 uur zaten de aanmeldingen vol. Eén keer per maand op zondag, voordat de zaak opent, rennen we 5 km. Daarna drinken we koffie met een snack. Echt heel leuk.”
Toekomstplannen
Juliet is nuchter over de toekomst. “Ik hoop dat ik kan uitbreiden. Misschien personeel aannemen. Daarnaast zou ik graag een keer een B&B willen openen. Wat het ook wordt, één ding is zeker: ik wil me in de horeca blijven ontwikkelen.”
De groei van Juulz is deels te danken aan social media. “Ik had nooit verwacht dat het zo snel zou gaan. Sinds ik actief ben op TikTok, benaderen steeds meer bedrijven me voor samenwerkingen. Ik dacht: als ik ooit 10K volgers haal, koop ik een taart. Dat ging veel sneller dan ik had verwacht. Dus die taart heb ik inmiddels wel verdiend.”
Juliet sluit af met een advies voor jonge ondernemers. “Probeer het gewoon. Het hoeft niet perfect te zijn. Begin, leer onderweg en kijk wat er gebeurt. Je kan zoveel meer dan je denkt.”