De carrièreladder beklimmen on your own terms: in ‘MEIDEN aan de macht‘ spreken we mensen met de leukste, spannendste en bijzonderste banen.
Deze keer: Jessy Lauhouh (30), founder van Byoode Haircare.
De carrièreladder beklimmen on your own terms: in ‘MEIDEN aan de macht‘ spreken we mensen met de leukste, spannendste en bijzonderste banen.
Deze keer: Jessy Lauhouh (30), founder van Byoode Haircare.
Jessy wist altijd al dat ze een eigen onderneming wilde. “Ik droomde van een eigen kledingwinkel. Niet in het dorp waar ik vandaan kwam, maar ergens daarbuiten. Ik wilde de wereld in.” De ondernemende droom heeft in de jaren daarna verschillende vormen aangenomen. Van modeopleiding tot makelaardij, van stewardessentraining tot haar eigen business. Het pad dat Jessy bewandelde leidde uiteindelijk tot Byoode Haircare, haar bedrijf dat draait om natuurlijke krullenverzorging.
“Na mijn opleiding Fashion & Design dacht ik dat ik mijn plek had gevonden”, vertelt ze. “Ik leerde kleding ontwerpen en maken, maar merkte al snel dat de modewereld niet bij mij paste. Ik heb er uiteindelijk niks mee gedaan.” In plaats daarvan besloot ze te gaan reizen. “Ik was zo nieuwsgierig naar de wereld, dat ik besloot om het écht te gaan bekijken.”
Uiteindelijk sloeg Jessy een compleet andere richting in. “Ik werd makelaar in Amsterdam, zonder opleiding. Een vriendin zei: ‘Als je jezelf dingen kan aanleren en je mannetje staat, kom je er wel.’ En dat klopte. Ik heb zo’n zes jaar lang met plezier gewerkt in de verhuur van woningen, nieuwbouwprojecten en Airbnbs.”
Hoewel ze er energie van kreeg, veranderde er iets toen Jessy haar huidige partner ontmoette. “Hij is ondernemer en dat inspireerde me. Ik zat in een fase waarin ik mezelf afvroeg wat ik de rest van mijn leven ging doen. Toen het ook niet meer zo soepel liep in de makelaardij, besloot ik iets voor mezelf te beginnen.”
Dat ‘iets’ werd Byoode Haircare, een platform en webshop voor natuurlijke krullenverzorging, geboren uit een persoonlijke worsteling. “Ik heb jarenlang mijn haar gerelaxt en gestijld, terwijl ik van nature krullen heb. Ik wilde ze gewoon niet zien. Mijn partner vroeg op een gegeven moment waarom ik het altijd stijl maakte. Hij vond krullen prachtig.”
Die opmerking raakte iets in haar. “Na al die jaren wist ik niet eens meer hoe mijn eigen haar eruit zag. Ik had het zo lang gestijld dat ik het natuurlijke patroon was vergeten. Dus begon ik te experimenteren, onderzoeken en raakte compleet verdwaald in de wereld van krullen en krullenverzorging. Er was zoveel informatie, maar nergens vond ik één overzichtelijk platform waar je kon uitvinden welk haartype je hebt en welke producten daarbij passen. Ik dacht: dat platform over krullen ga ik zelf maken.”
En zo ontstond het idee voor een online haartest, waarmee je snel en eenvoudig jouw haartype kan bepalen. “Ik heb een techbedrijf ingeschakeld om het te ontwikkelen. Het was een lang proces, want haarverzorging is bijna een wetenschap. Er zijn eindeloos veel variaties in textuur, porositeit, elasticiteit. Er zaten bloed, zweet en tranen in de test, maar het werkte.”
Tekst loopt door onder de post.
Dit bericht op Instagram bekijken
Een bericht gedeeld door Vind jouw perfecte haarmatch (@byoode_haircare)
Dat Jessy echt een ondernemer is, ontdekt ze elke dag opnieuw. “Het leukste is dat je alles zelf bepaalt. Ik ben nogal eigenwijs, dus dit past bij me. Tegelijkertijd is het ook pittig. Er is niemand om op terug te vallen. Gelukkig heb ik een liefdevolle partner en fijne vriendinnen om mee te sparren. Daarnaast luister ik veel podcasts en zit ik in een businessclub waar we elke week een nieuwe masterclass volgen. Dat helpt om gefocust te blijven.”
Vlekkeloos zou ze het ondernemerschap niet noemen. “Mijn grootste blunder? Dat ik in het begin veel te veel producten inkocht. Ik dacht dat ik alles op voorraad moest hebben, maar kwam erachter dat ik sommige items eigenlijk niet eens wilde verkopen. Afscheid nemen van producten waar ik niet achterstond, was ook zonde van de financiële investering. Pijnlijk, maar leerzaam.” Inmiddels werkt Jessy met leveranciers die producten snel kunnen leveren, zodat ze vooraf geen grote investering hoeft te doen zonder te weten of ze alles ook verkoopt.
Ook podiumangst bleek een onverwachte hobbel. “Ik werd gevraagd om voor een groot publiek te spreken als haarexpert. Dat ging niet als gepland, ik kreeg een complete black-out. Mijn hart zat in mijn keel. Dit is niets nieuws, al mijn hele leven blokkeer ik als alle ogen op me gericht zijn. Die ervaring was wel een kantelpunt, want ik probeer door die angst heen te breken. Zo ga ik bewust naar ondernemersmeetups waar je moet pitchen. Natuurlijk blijft het spannend, maar ik word er steeds iets beter in.”
Jessy’s groei is ook zichtbaar in haar bedrijf, want ze heeft haar focus verschoven: van het verkopen van producten van andere merken naar het ontwikkelen van een eigen lijn. “Mijn eerste product is een natuurlijke krullencrème voor kinderen, zonder parfum, parabenen of sulfaten. Een product dat ik vroeger zo gemist heb. Dit voelt als een full circle moment.”
Vier jaar geleden startte de ondernemer haar bedrijf met een investering van zo’n 15.000 euro. “Dat ging vooral op aan de website, voorraad en ontwikkeling van de haartest. Achteraf denk ik: veel had ik ook zelf kunnen doen, maar dat leer je gaandeweg.” Tot nu toe runt ze het bedrijf in haar eentje, al overweegt ze binnenkort bepaalde taken uit te besteden. “Orders inpakken bijvoorbeeld. Dat kost enorm veel tijd, terwijl ik die tijd beter kan besteden aan klantcontact en marketing.”
Tekst loopt door onder de post.
Dit bericht op Instagram bekijken
Een bericht gedeeld door Vind jouw perfecte haarmatch (@byoode_haircare)
Over vijf jaar hoopt ze dat haar eigen productenlijn te vinden is in drogisterijen, kinderwinkels, winkels zoals Skins en warenhuizen zoals de Bijenkorf. “Ik wil dat moeders mijn product automatisch associëren met veilig, natuurlijk en effectief. Het doel is kinderen op het hart te drukken dat ze trots mogen zijn op hun krullen, vanaf dag één. Dat is mijn droom.” Dit betekent overigens niet dat ze Byoode Haircare opzij schuift, het platform over krullen blijft bestaan en curly people everywhere bijstaan in hun zoektocht naar informatie over krullen en de producten die daarbij passen.
Funny columns, persoonlijke verhalen en lekkere deals in je inbox.
Meld aan