De carrièreladder beklimmen on your own terms: in ‘MEIDEN aan de macht’ spreken we mensen met de leukste, spannendste en meest bijzondere banen.
Deze keer: Bodil van Weenen (30), oprichter van Shipping Studio.
De carrièreladder beklimmen on your own terms: in ‘MEIDEN aan de macht’ spreken we mensen met de leukste, spannendste en meest bijzondere banen.
Deze keer: Bodil van Weenen (30), oprichter van Shipping Studio.
Verpakkingsmateriaal, maar dan tof. Bodil van Weenen (30) is oprichter van Shipping Studio: een creatief verpakkingsmerk dat kleine en grote verkopers voorziet van kleurrijke, duurzame en toegankelijke verzendmaterialen. Leuk weetje: dit is niet haar eerste onderneming.
“Als kind wist ik al dat mijn toekomst niet ordinary moest zijn”, begint ze. “Ik was altijd aan het tekenen, dromen, doen. Eerst droomde ik ervan een eigen modelabel te hebben, dat veranderde met de jaren. Ik wilde iets bouwen, iets maken, iets dat helemaal van mij was.” Haar ouders zagen die ondernemersdrive ook al vroeg. “Mijn ouders hebben me altijd gesteund, ook als ze dachten: wat doet ze nou weer?”
Bodil begon aan de studie Small Business en Retail Management, maar hield het na twee jaar voor gezien. “Ik was tijdens mijn studie al aan het ondernemen. In het werkveld leerde ik zo veel, dat het voelde alsof ik op school stilstond. Wat ik écht uit mijn studie heb gehaald, is een ijzersterk netwerk. Veel klasgenoten zijn ondernemers geworden, we helpen elkaar nog steeds regelmatig.”
Tijdens en na haar studie werkte Bodil als freelance online marketeer. Daarnaast had ze een webshop met handgemaakte Marokkaanse producten en kleding, geïnspireerd door een vakantie. “Ik verkocht alles aan vrienden, die het ook weer doorvertelden aan hun vrienden. Het werd een soort community. Ik pakte elke bestelling in alsof het cadeautjes waren, met liefde. Zo ontstond het idee voor Shipping Studio.”
Wat Bodil miste als webshopeigenaar? Verpakkingen die niet saai of standaard waren. “Ik dacht: waarom kan ik nergens honderd leuke verzendzakken kopen met een lintje of kaartje erbij, en die morgen in huis hebben? Alle toffe opties waren pas verkrijgbaar vanaf minimaal duizend stuks. Ik zag een duidelijk gat in de markt voor design packaging, die je in kleine pakketten direct kon bestellen. Toen ik mijn idee met mijn businesscoach deelde, kreeg ik één heel duidelijke reactie: je gaat het nu uitwerken. Thuis had ik binnen een half uur een naam, logo en domeinnaam. Daarna volgde een jaar van testen, ontwerpen en onderzoeken.”
Tekst loopt door onder de post.
Was Bodil er klaar voor om haar bedrijf te lanceren? “Nog lang niet, maar ik besloot toch alvast tien webshops te benaderen om te kijken of ze interesse hadden. De tweede reageerde direct: ‘Ik wil 20.000 stuks.’ Op dat moment had ik nog maar één sample liggen, maar ik dacht: f*ck it, dit regel ik gewoon.”
En dat ging niet helemaal zoals gepland. “Alles wat fout kon gaan, ging fout. De zending was vertraagd, de kleur was verkeerd en daarbovenop was dat het begin van coronapandemie. Alle webshops draaiden overuren waardoor ze onmiddellijk nieuwe verzendzakken nodig hadden. Ik greep mijn kans.
Het was ineens zo druk dat ik even niet meer wist waar ik het zoeken moest, maar door de vliegende start haalde ik wel meteen alle kinderziektes uit mijn bedrijf, terwijl ik mijn klantenkring flink uitbreidde. Uiteindelijk is het met die grote zending goed gekomen. En het is nog steeds een trouwe klant. Als je transparant bent als het misgaat en je best doet om het op te lossen, hebben de meeste mensen daar begrip voor.”
Inmiddels bestaat Shipping Studio vijf jaar. “De start was echt een raketlancering, het tweede jaar groeide het lekker door. Maar in het derde en vierde jaar liep ik tegen groeipijn aan. Ik werkte zestig uur per week en moest een moeilijke keuze maken: meer voorraad inkopen of iemand aannemen. Uiteindelijk besloot ik dat ik beide opties nodig had en sneller wilde groeien, dus moest er iets veranderen. Ik trok de stoute schoenen aan en benaderde mijn droompartners om het bedrijf verder mee te bouwen. Het werd een deal. Samen gaan we van Shipping Studio hét merk maken voor startende merken en webshops.”
Bodil is een ondernemer in hart en nieren. De vrijheid die daarbij komt kijken, vind ze geweldig. “Ik heb het vinden van de perfecte balans als ondernemer losgelaten. Soms is het gewoon tijd om te vlammen, soms is het tijd om te ademen. Die ruimte om te groeien, te leren en te reflecteren vind ik erg waardevol.
Toch is het ondernemen ook niet altijd even vrij en blij. Ik kan niet om vijf uur mijn laptop dichtklappen en alles loslaten. Als er iets misgaat in mijn bedrijf, voel ik dat fysiek en mentaal. Door de onrust in de wereld zijn zendingen vertraagd en kosten gestegen. Dat zijn dingen waar ik slapeloze nachten van kan hebben.”
Bodil begon haar bedrijf met spaargeld. “Alles wat ik had ging erin. Ik denk dat het zo’n tienduizend euro is geweest. Dat was alles wat ik had, maar nu ik terugkijk was dit de eerste investering in mezelf. Of ik bang was om op mijn bek te gaan? Tuurlijk, maar ik dacht: als dat toch gebeurt, laat het dan voor iets groots zijn.”
Bodil heeft de toekomst helder in beeld: ze ziet haar bedrijf groeien tot een wereldwijd merk dat designverpakkingen toegankelijk maakt voor iedereen. “We maken mooie, door onze studio ontworpen, verpakkingen die je vanaf honderd stuks kunt bestellen, morgen in huis. Dat maakt ons uniek. En heb je grotere aantallen nodig, wil je packaging met eigen branding of op maat gemaakte stickers, kaarten en linten? Dan kan dat ook. We hebben voor elk bedrijf een oplossing die werkt én opvalt.”
Verduurzaming is binnen de verpakkingsindustrie geen bijzaak, maar noodzaak. “We gebruiken nu alleen nog gerecycled plastic en papier met een FSC-keurmerk. Daarnaast bieden we composteerbare zakken aan. Het doel is uiteindelijk dat alles composteerbaar is.”
Terwijl ze bouwt aan haar bedrijf, blijft Bodil trouw aan haar ondernemersstijl: intuïtief, ambitieus en eigenwijs. “Toen ik net begon, zat ik met mijn eerste bestelling in een hoodie op de vloer tussen de dozen. Nu praten we over bulkorders voor binnen- en buitenland.”
Funny columns, persoonlijke verhalen en lekkere deals in je inbox.
Meld aan