De carrièreladder beklimmen on your own terms: in ‘MEIDEN aan de macht’ spreken we mensen met de leukste, spannendste en bijzonderste banen.
Deze keer: Anouk Pompe (26), eigenaar van zonnebrillenmerk Nulá.

De carrièreladder beklimmen on your own terms: in ‘MEIDEN aan de macht’ spreken we mensen met de leukste, spannendste en bijzonderste banen.
Deze keer: Anouk Pompe (26), eigenaar van zonnebrillenmerk Nulá.
Toen Anouk klein was, droomde ze niet van één specifiek beroep. “Ik hoorde klasgenoten altijd zeggen dat ze juf of dokter wilden worden, maar ik had dat niet. Elke week leek ik iets anders leuk te vinden. Dat is eigenlijk nooit veranderd”, vertelt ze.
“Ik kom uit een klein dorp, waar de dingen die ik leuk vond – mode, styling en creatief bezig zijn – niet bepaald carrières waren waar je voor kon kiezen. Toch voelde ik altijd dat ik iets voor mezelf wilde doen. Iets wat van mij was.”
Na een poging tot een studie Social Work, verhuisde ze op haar achttiende in haar eentje naar Amsterdam. “Ik zag een modeopleiding met styling en dacht: dit is alles wat ik leuk vind. Geen seconde getwijfeld.”
Tijdens haar opleiding liep Anouk stage bij stylist Danie Bles. “Dat was pittig, want ik had twee dagen school plus 20 uur thuisstudie per week, drie dagen stage, een bijbaantje in de avonduren en in het weekend hockeyde ik nog in mijn dorp. Maar ik wilde het laten slagen. Ik wist dat als ik dit goed zou doen, ik er mijn werk van kon maken.”
 Noémi reist de wereld rond als modefotograaf (zonder afgeronde studie): 'Ik heb dit zelf gecreëerd'Lees meer
Noémi reist de wereld rond als modefotograaf (zonder afgeronde studie): 'Ik heb dit zelf gecreëerd'Lees meer
De opleiding duurde maar een jaar, maar Anouk zat geen moment stil. “De modewereld draait om netwerken en je plek veroveren, dus daar was ik non-stop mee bezig. Na mijn studie wilde ik mijn eigen klantenbestand opbouwen als stylist, maar tegelijkertijd moest ik natuurlijk ook mijn huur betalen. En dus nam ik een baantje voor een paar dagen per week.”
Niet veel later kreeg ze een baan aangeboden bij een retailbedrijf. Wat begon als een parttime functie, werd al snel fulltime door de coronacrisis. “In onzekere tijden koos ik voor zekerheid.” En ze leerde er veel: van e-commerce shoots tot influencer marketing en productie. “Ik deed van alles van fotograferen en bewerken tot styling.”
Toen haar manager naar een ander bedrijf ging, werd Anouk gevraagd om mee te gaan. “Daar groeide ik door naar partnerships management. Alles wat ik deed had een creatieve kant, maar diep vanbinnen bleef ik denken: ik wil iets voor mezelf beginnen.”
Tekst loopt door onder de post.
Die droom kwam in een stroomversnelling toen haar vriend een baan kreeg in het buitenland. “We kozen ervoor om deze stap samen te zetten. Ik zegde mijn baan op en dat voelde als het perfecte moment om ruimte te maken voor iets nieuws.”
En dus verhuisde het stel voor een jaar naar Italië, waar Nulá ontstond. “Ik zat op een terras met een vriendin. Zij heeft net zo’n zonnebrillentik als ik, en ineens wist ik het: dit is het? Binnen een week had ik de naam en het eerste design in mijn hoofd.”
De naam komt voort uit een mix van haar naam en die van haar vriend, Teun. “We hadden ooit een ander idee en daaruit ontstond een combinatie van onze namen. Toen ik het zonnebrillenmerk begon, wilde ik dat vasthouden. Ik heb net zo lang met de letters geschoven tot het klonk als iets wat ik mooi vond.”
 De jas van Pips label pronkt op onze cover: 'Stylist vroeg of ze 'm mocht lenen'Lees meer
De jas van Pips label pronkt op onze cover: 'Stylist vroeg of ze 'm mocht lenen'Lees meer
Anouks fascinatie voor zonnebrillen gaat ver terug. “Als mijn zusje vroeger naar een pretpark wilde, wilde ik shoppen. En ik kwam altijd thuis met een zonnebril, het liefst zo raar mogelijk. Ik heb nooit geweten van wie ik het heb, maar ik was er altijd al obsessed mee.”
Nu ze haar eigen bedrijf heeft, draagt ze vrijwel alleen haar eigen ontwerpen. “Mijn collectie is letterlijk het verlengde van mij geworden. Het voelt bijna alsof ik vreemdga als ik een andere zonnebril draag”, lacht ze.
Toen het merk in 2024 van de grond kwam, besloot Anouk meteen all-in te gaan. “Als je kwaliteit en luxe wil, moet je dat ook zo neerzetten. Ik wilde geen bestaande producten waar alleen mijn logo op staat. Alles moest zelf ontworpen en ontwikkeld worden.”
Ze werkte een jaar lang vanuit huis als administratief medewerker om te sparen. “Niet mijn droombaan, maar zo kon ik wel de investering bij elkaar krijgen. Uiteindelijk ging al mijn spaargeld naar productie, website en marketing. Ik deed bijna alles zelf, zelfs model staan voor de eerste campagne. Hoe fijn het ook is om alles in eigen hand te hebben, heb ik inmiddels ook geleerd om hulp te vragen. Je kunt niet overal goed in zijn.”
Op 1 mei 2025 ging het merk officieel live. “Het voelde surrealistisch. Ik had er zo lang naartoe gewerkt en het was er ineens. De grootste les? Dat je iets nooit perfect vindt. Ik ben streng voor mezelf en zie altijd wat beter kan. Maar ondernemen leer je door te doen. Je kunt niet alles uitstippelen.”
Tekst loopt door onder de post.
Nulá is inmiddels uitgegroeid tot een merk dat luxe zonnebrillen aanbiedt met unieke designs en hoogwaardige materialen. “Er zitten 52 stappen in het maakproces van mijn brillen, zo moet het materiaal honderd dagen uitharden. Het is veel meer dan alleen iets bedenken. Zonnebrillen maken is echt een vak apart.
Ik wil dat het uitgroeit tot een merk dat iedereen kent, dé nieuwe generatie zonnebrillen. Klinkt ambitieus, maar ik geloof dat je groots moet denken. Elke keer als ik iemand met mijn bril zie lopen, krijg ik kippenvel. Dat gevoel hoop ik nooit kwijt te raken.”
Als ondernemer wil Anouk leren om dingen meer uit handen te geven. “Ik heb een sterke visie en weet precies wat ik wil. Dat maakt samenwerken soms moeilijk. Maar ik weet ook: als ik wil groeien, moet ik leren loslaten.”
Voor jonge vrouwen die twijfelen om hun eigen onderneming te starten, heeft ze één advies: “Begin gewoon. Je hoeft niet te weten waar het eindigt. Als het goed voelt, is dat je signaal. En doe vooral iets wat je echt leuk vindt. Je gaat er dag en nacht mee bezig zijn, dus dan kun je het maar beter met liefde doen.”
Altijd bovenop de beste verhalen zitten? Download de LINDA.meiden app.
 Julie regelt alles voor VIP-gasten in Amstel Hotel: ‘Sta er soms van te kijken wie binnenkomt’Lees meer
Julie regelt alles voor VIP-gasten in Amstel Hotel: ‘Sta er soms van te kijken wie binnenkomt’Lees meer
Misha is freelance online redacteur bij LINDA.meiden. Ze is geboren en getogen in Rotterdam, maar verhuisde acht jaar geleden naar Amsterdam. Ze heeft een haat-liefderelatie met haar roze iPhone, die ze regelmatig verruilt voor haar e-reader. Haar favoriete genre? Romance. Daardoor is ze hard op weg haar reading goal met 200 procent te behalen.

Funny columns, persoonlijke verhalen en lekkere deals in je inbox.
Meld aan






















