De carrièreladder beklimmen on your own terms: in ‘MEIDEN aan de macht‘ spreken we mensen met de leukste, spannendste en bijzonderste banen.
Deze keer: Alizée Bollen (27), oprichter van menstrual movement Crampy.
De carrièreladder beklimmen on your own terms: in ‘MEIDEN aan de macht‘ spreken we mensen met de leukste, spannendste en bijzonderste banen.
Deze keer: Alizée Bollen (27), oprichter van menstrual movement Crampy.
Als kind weet Alizée niet precies wat ze wil worden, maar creativiteit zit er altijd in. “Op de middelbare school deed ik een kunstopleiding en wilde ik magazine editor worden. Waarschijnlijk had ik net The Devil Wears Prada gezien en gedacht: dat wil ik ook. Uiteindelijk ben ik Industrial Design gaan studeren, omdat ik meer met bouwen en ontwerpen bezig wilde zijn.”
Haar studietijd brengt haar vanuit Tanzania, waar ze is opgegroeid, naar het Verenigd Koninkrijk en uiteindelijk naar Nederland. “Ik heb een deel van mijn studie in Engeland gedaan en was geïnteresseerd in kunst en mode. Mijn vader is piloot, maar ook echt een ’tropical engineer’: altijd aan het bouwen, repareren en uitvinden. Dat heb ik van hem meegekregen. Mijn moeder had een atelier in Tanzania waar ze stoffen maakte. Mijn interesse voor mode kwam daar vandaan, maar ik wilde dat combineren met design en functionaliteit.”
Na haar studie gaat Alizée aan de slag als grafisch ontwerper en later als art director en concept creator bij creative agency’s in Amsterdam en Berlijn. “Daar ontdekte ik dat ik visueel design kon combineren met maatschappelijke thema’s. En dat bracht me uiteindelijk bij Crampy.”
Het idee voor Crampy ontstaat zeven jaar geleden, als Alizée 21 is. “Ik ging van de pil af en kreeg ineens extreem hevige menstruaties. Ik had geen idee wat er aan de hand was. De dokters gaven weinig antwoorden en niemand in mijn omgeving sprak erover. Een paar jaar later kreeg ik de diagnose endometriose. Alles wat ik online las, ging over operaties, pijn en onvruchtbaarheid. Het was beangstigend. Om antwoorden te vinden begon ik vragen te stellen, overal en aan iedereen.”
Jarenlang blijft het concept in haar notities hangen, maar drie jaar geleden krijgt het echt vorm. “De naam Crampy komt van je crappy voelen door krampen. Voor mij is het begonnen met mijn eigen zoektocht naar antwoorden, wat uiteindelijk is uitgegroeid uit tot een platform. Het is een menstrual movement: we willen culturele normen doorbreken en ruimte maken voor open gesprekken over menstruatie. Het gaat over nieuwsgierig zijn naar hoe je eigen lichaam en dat van de mensen om je heen werkt.”
Crampy richt zich op informeren, inspireren en prikkelen. Alizée runt het platform zelfstanding, maar werk samen met verschillende partners om de visie van Crampy tot leven te brengen. Het platform bestaat uit vier pijlers: conversation, communion, co-creation en content. “Conversation gaat over open gesprekken voeren door middel van panels en community talks. Met communion, een term die uit de kerk komt, organiseren we diners en food experiences over gezond eten, met onder andere endo-friendly gerechten en hormoonbalancerende recepten. Co-creation staat voor samenwerken met bedrijven om een inclusievere werkcultuur te creëren. We kijken of werkgevers genoeg geïnformeerd zijn over menstruaties, voldoende – gratis – menstruatieproducten verschaffen en begrip hebben voor mensen die menstrueren. En tot slot is er nog content. Dat doen we door middel van storytelling via Instagram, TikTok en, in de toekomst, hopelijk een digitaal magazine.”
Alles wat het platform doet en organiseert, is niet alleen bedoeld voor mensen die menstrueren, benadrukt Alizée. “Het is breder dan dat. Het gaat over een gedeelde menselijke ervaring.”
Tekst loopt door onder de post.
Door de oprichting van haar bedrijf verandert Alizée’s eigen relatie met haar lichaam compleet. “In Tanzania werd er niet over menstruatie gepraat. Toen het mij voor het eerst gebeurde, gaf mijn moeder me maandverband – dat was het. Ik dacht jarenlang dat er iets mis met me was omdat ik zo veel pijn ervoer. Pas toen ik de juiste informatie vond, ontdekte ik dat mijn klachten normaal waren voor mensen met endometriose. Ik leerde dat ik ze kon verminderen door mijn levensstijl aan te passen.”
Zo leert ze gaandeweg hoe groot de impact van voeding kan zijn. “Ik dacht dat medicatie en operaties de enige oplossingen waren, maar alleen al het aanpassen van je dieet kan een wereld van verschil maken. Het platform heeft me niet alleen fysiek geholpen, maar ook mentaal. Sinds de start van Crampy praat ik openlijk over mijn lichaam – met vrienden, maar ook met mijn broertje en vader. Dat hadden we vroeger nooit gedaan. Het is een gespreksonderwerp geworden in plaats van iets geheimzinnigs. Daar ben ik trots op.”
Een van de belangrijkste doelen van Crampy is het openbreken van de stilte rondom menstruatie. “Zodra je die ongemakkelijke barrière doorbreekt, merk je dat mensen er veel meer voor openstaan – ook mannen en mensen die niet menstrueren. Het verandert de dynamiek in de samenleving, want iedereen leert begrijpen wat er in een lichaam gebeurt.”
Wat Alizée daarbij opvalt, is hoeveel er nog onbekend is. “Zelfs veel vrouwen en mensen die menstrueren weten weinig over hun cyclus. Wist je bijvoorbeeld dat menstruatiebloed stamcellen bevat waarmee je levens zou kunnen redden? Dat laat zien hoe weinig onderzoek er in het verleden is gedaan. Ik wil dat iedereen, van pubers tot CEO’s, weet wat er in het lichaam gebeurt als iemand menstrueert – of zij dat zelf doen of niet.”
Een belangrijke stap in Crampy’s groei is Alizée’s deelname aan het mentorshipprogramma van Soho House in 2023. “Ik had me al eens eerder aangemeld, maar werd toen niet uitgekozen. In 2023 probeerde ik het opnieuw. Hoe het werkt? Je pitcht een project en Soho House koppelt je aan een mentor. Ik wilde niets liever dan een vrouw van kleur in de creatieve sector, iemand die op mij leek. Ik werd gekoppeld aan een witte Europese man, maar dat bleek de beste match. Door te begrijpen waar er een gebrek aan kennis was, kreeg ik een beter overzicht waar er terrein te winnen was.”
Hij heeft haar niet alleen strategisch geholpen, maar haar ook uitgedaagd. “Hij pushte me om mijn eerste evenement te organiseren met slechts een maand voorbereiding. Ik leerde om niet te wachten tot alles perfect is, maar gewoon te testen on the go. Het gaf me zo veel zelfvertrouwen.”
Het netwerk dat ze eraan overhoudt, blijkt ook goud waard. “We hebben een groepschat met alle mentees, waarin iedereen elkaar helpt en kansen deelt. Het is een ecosysteem waarin we elkaar accountable houden en elkaars initiatieven supporten. Daarnaast heb ik ook nog steeds contact met mijn mentor, hij is een klankbord – enorm waardevol.”
Crampy heeft een stevige basis in Amsterdam, maar Alizée denkt veel groter. “Ik wil het uitbreiden naar de EU. En ik droom van een digitaal magazine, met verhalen van mensen die hetzelfde meemaken. Ik wil ook terug naar Tanzania, waar ik ben opgegroeid. Daar begint het gesprek bij toegang tot schoon water en gratis menstruatieproducten. Pas dan kun je het hebben over pijnbestrijding en hormoonbalans.”
De komende jaren draait het bij het bedrijf dus om groei, maar de kern blijft hetzelfde: een plek creëren waar mensen antwoorden vinden, nieuwe vragen stellen en zich comfortabel voelen in hun lichaam. “Ik wil dat gesprekken over menstruaties uiteindelijk net zo normaal worden als praten over het weer.”
Heb je vragen of wil je gewoon full nerd gaan over menstruaties? Stuur Alizée dan een DM of woon een Crampy-evenement bij.
Funny columns, persoonlijke verhalen en lekkere deals in je inbox.
Meld aan