Je lichaam is geen trend, maar daar dacht de hashtag ‘Skinnytok’ op TikTok anders over. De heftigste slogans over afvallen en dun zijn kwamen voorbij in het algoritme. De app steekt daar nu een stokje voor.

Finally: TikTok doet déze zorgelijke hashtag in de ban
TikTok bant #Skinnytok. Zo, dat werd tijd.
Skinnytok
‘Vandaag heeft TikTok mij bevestigd dat deze onaanvaardbare hashtag van het platform is gebannen. Dit is een eerste gezamenlijke overwinning’, deelt Clara Chappaz, de Franse minister van AI en informatica, deze week op X. Frankrijk en België trokken in april aan de bel bij de Europese Commissie over deze zorgelijke trend. Die commissie moet toezien op de naleving dat minderjarigen beschermd worden tegen de risico’s online, zo staat in de digitale dienstenwet.
Ook LINDA.meiden ondernam actie tegen Skinnytok, met Fock Skinnytok. We vroegen iedereen de video’s te rapporteren en disliken.
Zorgelijk
GZ-psycholoog Najla Edriouch benadrukte in een gesprek met LINDA.meiden al dat deze TikTok-hype “een ongezonde ontwikkeling is”. Volgens haar zijn we heel gevoelig voor wat we zien op de socials. De effecten? “Als je bepaalde onderzekerheden hebt, kunnen die versterkt worden door wat je daarop ziet. Het heeft vaak minder impact als je goed in je vel zit. Dan klik je het minder snel aan, en zo komt het ook minder in je algoritme. Voor mensen die een eetstoornis hebben, kan het triggerend zijn en de stoornis juist versterken. Het is dus allesbehalve positief.”
