De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt webwinkels dat ze eerlijk moeten zijn over de verwachte levertijden en voorraden van pakketjes.
Als bedrijven die opzettelijk te rooskleurig voordoen, kan de autoriteit boetes opleggen.
Webwinkels
ACM ontving – vooral de afgelopen maanden – veel meldingen van consumenten over online aankopen. Die werden niet of te laat geleverd en/of terugbetaald. Tegelijkertijd waren webwinkels moeilijk bereikbaar om die klachten te ontvangen. Dit maakt het proces nog lastiger voor de consument.
De regel is: winkels moeten consumenten binnen twee weken terugbetalen als de klant gebruikmaakt van zijn wettelijk gewaarborgde veertien dagen bedenktijd. De ACM meldt wel dat veel winkels inmiddels de informatie over voorraad en levertijden op hun website hebben aangepast. Ook is het aantal mensen op de klantenservice uitgebreid.
Drukte feestdagen
De autoriteit verwacht dat webwinkels het drukker krijgen door de feestdagen en de coronacrisis. De ACM meldt dat ze hier begrip voor hebben aan NOS. “Maar juist daarom moet daarover eerlijk en duidelijk worden gecommuniceerd”, zegt een woordvoerder.
De autoriteit gaat in de gaten houden hoe de webwinkels met de feestdagen omgaan. “Loopt dat niet goed en worden consumenten bewust misleid, dan hebben wij een sanctiemogelijkheid achter de hand. Dan kun je denken aan het opleggen van boetes of het opleggen van een last onder dwangsom”, zegt een woordvoerder tegen NOS. Het ACM gaf onlangs al een sanctie aan de webwinkel ‘We Love Musthaves’.