Meer zedenslachtoffers hebben in 2016 hulp gehad van slachtofferhulp. De organisatie had contact met 7500 slachtoffers, wat er 1100 meer zijn dan in 2015.
Dat blijkt uit het jaarverslag van Slachtofferhulp Nederland.
Meer zedenslachtoffers hebben in 2016 hulp gehad van slachtofferhulp. De organisatie had contact met 7500 slachtoffers, wat er 1100 meer zijn dan in 2015.
Dat blijkt uit het jaarverslag van Slachtofferhulp Nederland.
Lees ook
Fonds Slachtofferhulp wil zwaardere straffen voor roekeloos rijden
Anoniem mailen en chatten
Volgens de organisatie komt deze stijging mede door het inzetten van meer communicatiemiddelen zoals mail en chat. Slachtoffers kunnen op deze manier – ook anoniem- in contact komen met een medewerker. Zedenslachtoffers geven aan nu eerder contact te zoeken omdat ze het ‘prettig vinden er rustig over na te denken en het verhaal op te kunnen schrijven’.
Zeden
In 2016 kwamen ruim 3500 mails binnen en vonden ruim 1700 chatgesprekken plaats. Zo’n zestien procent daarvan had betrekking op zeden: ongeveer vijfhonderd mails en driehonderd chatgesprekken.
Meer vervolghulp
Slachtofferhulp Nederland ontving afgelopen jaar de gegevens van ruim 238.000 slachtoffers. Met 191.000 slachtoffers kwam de organisatie in contact, ruim 111.000 slachtoffers hadden voldoende aan eenmalig contact en advies. Bijna 80.000 slachtoffers hadden behoefte aan vervolghulp. Dat zijn er ruim 10.000 meer dan in 2015. Hieronder valt bijvoorbeeld ondersteuning in het strafproces, hulp bij het verhalen van schade of praktische en emotionele opvang.
Vorig jaar hielpen we 15% meer slachtoffers. Lees er alles over in ons #jaarverslag 2016! https://t.co/TpG5XXE32O pic.twitter.com/uYsLpUP1ZQ
— Slachtofferhulp NL (@Slachtofferhulp) April 6, 2017