Voor het vijfde jaar op rij brengt sportgigant Nike een ode aan holebi’s en transgenders met de ‘Betrue’-collectie. De opbrengst gaat naar LHBT-doelen.
De collectie bestaat al sinds 2012, en is ieder jaar weer een groot succes.
Betrue
De Betrue-collectie wordt jaarlijks gelanceerd tijdens Pride Month: de maand waarin de Verenigde Staten de LHBT-gemeenschap vieren. “Met Betrue willen we je het gevoel geven dat je tot iets groter behoort. Je komt uit voor je geaardheid of steunt simpelweg de LHBT-gemeenschap en atleten”, aldus Nike.
Steun aan sporters
In de reclamecampagne voor de collectie lichten sporters toe wat het voor hen betekent om zichzelf te kunnen zijn. Skateboarder Brian Anderson zegt: “Men zou moeten kijken naar je talenten, in plaats van naar wat je bent. Op die manier zijn we allemaal gelijk.”
Metamorfose
De iconische LHBT-regenboogkleuren zijn in de nieuwe collectie op verschillende manieren terug te zien (zie foto’s hieronder). De VaporMax-sneaker heeft bijvoorbeeld een regenboogkleurige zool. De swoosh – zoals het Nike-logo wordt genoemd – heeft ook een regenboogmetamorfose gehad. Met de woorden ‘Been True’, die terugkomen op de Flyknit Racer-schoen en de Nike Cortez, wil Nike benadrukken dat het merk al langer strijdt voor gelijkheid en de vrijheid om jezelf te zijn. In de VS heeft Nike sinds 2012 ongeveer 2,5 miljoen dollar uitgegeven aan steun voor LHBT-doelen.