Dezelfde brief, vijf per week, twintig per maand, 15 jaar lang. De Japanse ‘Mr. Kaor’ is nog nooit in Volendam geweest, maar schrijft toch elke dag naar Hotel Spaander. Journalist Lex Boon gaat op zoek naar (én vindt) de mysterieuze brievenschrijver.
Journalist vindt mysterieuze Japanner die jarenlang dezelfde brief naar Hotel Spaander stuurt
Blendle noemt het artikel van Het Parool één van de bijzonderste verhalen van 2018 en daar zijn wij het helemaal mee eens.
Hoe is het weer?
Het lijkt wel een roman. Een hotel ontvangt elke dag precies dezelfde handgeschreven brief, jarenlang. Maar niemand weet wie die mysterieuze Mr. Kaor is. Hij heeft zich nooit ingeschreven in het hotel. En wat het personeel ook terugstuurt, hij wijkt nooit van zijn standaard zinnetjes zoals ‘How are you and how is the weather?’ af. Zelfs niet als je hem alláng hebt uitgelegd dat het erg hard regent vandaag.
Nóg meer brieven
Journalist Lex Boon van Het Parool maakt er werk van. Hij stuurt ook een brief terug. Antwoord krijgt Lex zeker, maar wéér in de vorm van precies diezelfde brief die hij voor zijn onderzoek al tientallen keren heeft gelezen. Resultaat: de redactie van Het Parool wordt vanaf dan ook belaagd met post, maar antwoorden krijgt Lex (nog) niet.
Lees ook
Dít is het koppel van dat mysterieuze aanzoek in Yosemite National Park
De ontmoeting
In zijn verdere zoektocht raadpleegt hij allerlei mensen: de hoteldirecteur, een naamgenoot van de brievenschrijver en een jonge Amsterdamse schilder. Allemaal raken ze in de ban van deze analoge spammail. Een aantal maanden later zitten ze met z’n vieren in het vliegtuig: op weg naar hun eerste ontmoeting met Mr. Kaor.
Hoe dit sprookje eindigt, oftewel hoe ze Mr. Kaor hebben gevonden en wie Mr. Kaor nou precies is – Een grapjas? Een gek? Een schrijver? – lees je verder via Blendle (€).
Waarom we naar betaalde stukken linken? Blendle leest écht alle Nederlandse kranten en tijdschriften, en speurt voor ons naar de mooiste en spraakmakende artikelen. Dit is een korte, gratis samenvatting, zodat jij het belangrijkste nieuws meepakt. Als je geïnteresseerd bent in het volledige verhaal, klik dan door. Dat kost een paar dubbeltjes, maar je krijgt gegarandeerd een prachtig stuk (en je steunt de journalistiek).