Onlangs nog een leuke commercial voorbij zien komen? De kans dat die door een man is bedacht is héél groot. De creatievelingen uit de reclamewereld zijn nog altijd voornamelijk mannelijk.
Axe-reclame anders met vrouw?
Je zou je dus best eens kunnen afvragen hoe de reclames van Zalando met hysterische koopzieke vrouwen en die van Axe (waarin mannen hordes wulpse vrouwen lokken door deodorant te spuiten) eruit hadden gezien als er meer vrouwen aan hadden meegewerkt.
Verandering Het Parool ging na hoe het komt dat er nog altijd zo weinig vrouwen voor commercials zorgen. Daarbij stuitte de krant gelukkig niet alleen op negatief nieuws. “Bij ons lopen veel jonge vrouwen rond”, vertelt de creatief directeur van digital agency ‘Code d’Azur’. “Die zullen uiteindelijk ongetwijfeld doorstromen naar de creatieve directie. Dat is al heel anders dan toen ik begon.”
Waarom we naar betaalde stukken linken? Blendle leest écht alle Nederlandse kranten en tijdschriften, en speurt voor ons naar de mooiste en spraakmakende artikelen. Dit is een korte, gratis samenvatting, zodat jij het belangrijkste nieuws meepakt. Als je geïnteresseerd bent in het volledige verhaal, klik dan door. Dat kost een paar dubbeltjes, maar je krijgt gegarandeerd een prachtig stuk (en je steunt de journalistiek).
Het is overigens wel wat kort door de bocht om bepaald gedrag als ‘mannen- of vrouwengedrag’ te bestempelen, zo wordt bijvoorbeeld duidelijk in LINDA.tv-serie Man Up Mika: