De interesse in nieuws in Nederland is licht gedaald. Met name onder jongeren neemt de groep mensen die niet erg of helemaal niet in nieuws zijn geïnteresseerd toe.
Dat meldt het Commissariaat voor de Media.
Interesse in nieuws
Samen met het Reuters Institute for the Study of Journalism vroeg het commissariaat begin dit jaar zo’n 2000 mensen naar hun nieuwsgebruik, voor het Digital News Report Nederland 2022. Dit gebeurde nog vóór de start van de oorlog in Oekraïne.
Na twee jaar met veel nieuws over de coronapandemie nam de interesse in en het gebruik van nieuws af. Met name onder jongeren. Maar nog altijd 82 procent van de Nederlanders checkt minstens dagelijks het nieuws.
De groep Nederlanders die actief het nieuws mijdt, is volgens het onderzoek klein, maar de groep neemt in de afgelopen jaren wel toe. Vooral jongeren tot 35 jaar mijden nieuws actief. Onder jongeren tot 25 jaar steeg het aandeel dat niet veel of helemaal geen interesse heeft in nieuws van 11 naar 20 procent.
Vertrouwen
Van de Nederlanders vertrouwt 56 procent het merendeel van het nieuws. Het vertrouwen in het nieuws wisselt echter per jaar. Tijdens de coronapandemie steeg het vertrouwen en begin 2022 daalde dit weer, vooral in de jongste leeftijdsgroep van 18 tot 25 jaar. In Nederland bestaat in vergelijking met andere landen nog steeds een sterk vertrouwen in het merendeel van het nieuws.
Howel steeds meer mensen voor social media kiezen als voornaamste nieuwsbron, neemt het totale gebruik van sociale media voor nieuws niet toe. Ruim de helft van de Nederlanders neemt nieuws via sociale media tot zich, bijvoorbeeld via Facebook. Vooral onder jongeren wordt Instagram populairder voor het gebruik van nieuws. Van de 18- tot en met 24-jarigen laat 35 procent zich via Instagram op de hoogte houden van actualiteiten.
Gepersonaliseerd
Het commissariaat signaleert de trend dat rechtstreekse toegang tot een nieuwsapp of -site afneemt en nieuws vaker via indirecte toegang, zoals nieuwsverzamelsites, meldingen en zoekmachines wordt geconsumeerd. Deze verandering is met name zichtbaar onder jongeren. De toegang tot nieuws wordt dus steeds meer bepaald door gepersonaliseerde meldingen of door de tussenkomst van een aanbevelingssysteem.