De kinderpostzegelactie, de goede doelenactie waarbij kinderen langs de deur gaan en postzegels verkopen om andere kinderen te helpen, geldt voortaan als ‘immaterieel erfgoed’.
Van Sinterklaas tot worstenbroodje
Met de officiële toevoeging van de kinderpostzegels heeft het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland nu honderddertig gebruiken en tradities op de inventarislijst staan. Het gaat dan om zeer uiteenlopende zaken zoals het Zomercarnaval in Rotterdam, het Sinterklaasfeest en de Wandelvierdaagse in Nijmegen. Ook de Indische rijsttafel en het Brabantse worstenbroodje prijken op de lijst.
Moeite op school
De kinderpostzegelactie bestaat al sinds 1924 en levert jaarlijks vele miljoenen euro’s op. Met de opbrengst van de verkoop van de postzegels helpt de organisatie onder meer kinderen die niet bij hun ouders kunnen opgroeien en kinderen die moeite hebben om op school mee te komen.
LINDA.foundation
Speciaal dit jaar: een deel van de opbrengst gaat naar de LINDA.foundation, om Nederlandse kinderen te helpen die opgroeien in armoede. “Het is voor alle kinderen die gaan verkopen een ontzettend leuke actie”, vertelt Linda de Mol. “Maar voor de kinderen die geholpen worden is het onvergetelijk. Kinderen zijn nooit verantwoordelijk voor de (financiële) problemen in een gezin, maar lijden er wel onder.”
ALTIJD HANDIG OM TE HEBBEN
Wordt er bij jou niet aan de bel getrokken? Geen probleem: de kinderpostzegels bestel je dit jaar ook gemakkelijk online. En daarmee steun je dus ook de LINDA.foundation. Het goede doel van Linda de Mol helpt (alleenstaande) ouders met kinderen die in financiële nood verkeren.