Geen idee wat een ‘juicechannel’ is nu Marco Borsato een onderzoek laat starten naar de kanalen die hem meerdere keren beschuldigden van grensoverschrijdend gedrag bij de The Voice Kids?
Juicechannels, de roddelbladen van deze tijd: 'Diepe geheimen zullen altijd aan het licht komen'
AchtergrondWij zetten vier accounts voor je op een rij, die het op dit moment in Juice-Land voor het zeggen hebben.
Yvonne Coldewijer
Waar veel juice–kanaal eigenaren zich anoniem verschuilen achter hun accounts, is Yvonne Coldeweijer – beter bekend als @lifeofyvonne óf Alberta Verlinde – één van de weinigen die zich, zowel op Instagram als YouTube, met naam en toenaam uitspreekt over BN’ers. Daarbij neemt ze zeker geen blad voor de mond. Zij beschuldigt de zanger al geruime tijd van grensoverschrijdend gedrag bij jonge kandidaten van onder meer The Voice Kids.
André Hazes en zijn ex-vriendin Sarah van Soelen – ook wel Sarasoel genoemd door Coldeweijer – hebben haar, omdat ze veel worden besproken op het kanaal, overal geblokkeerd. De twee kwamen lange tijd dagelijks voorbij op het account en kregen er regelmatig flink van langs.
Ook Lil Kleine en Jaimie Vaes bleven niet onbesproken. Hebben de twee elkaar (weer) ontvolgd? Dan zie je dat direct terug op de stories van Coldeweijer. Met haar 259.000 volgers is ze in ieder geval één van de meest invloedrijke juice-verspreiders op social media.
MarwaJuice
Account @marwajuicee is volgens velen de plek waar het delen van juice voor het grotere publiek allemaal begon. Het officiële account lijkt uit de lucht, maar het back-up account (26.600 volgers) voorziet haar volgers nog steeds van alle juice. Marwa’s Juice staat bekend als de TMZ van Nederland. Waar Yvonne zelf vaak als afzender in beeld is, is de afzender van de berichten op MarwaJuice, Marwa El, wel bekend, maar zet ze zichzelf niet op de voorgrond.
Op het account wordt juice over realitysterren gedeeld. Maar dat is niet alles: zijn er problemen tussen een ondernemer en een influencer? Dan kunnen ze bij Marwa terecht om diegene te exposen. Zij neemt het met alle liefde voor hen op door de DM’s te delen als er iemand onrecht is aangedaan. Al wordt er eerst geprobeerd problemen op de achtergrond op te lossen.
We vroegen Marwa hoe zij het ervaart om dit te doen. “Ik had in het begin nog geen regels voor mijn beheer over wat ze wel en niet mogen delen. Nu zijn daar wel afspraken over. Als ze twijfelen overleggen ze het met mij. Negen van de tien mensen die worden gedeeld spreken we achter de schermen ook. Als het gaat om ondernemers die belazerd worden door influencers, kennen we trouwens geen genade. Je hebt schijt aan die ondernemer? Dan hebben we ook schijt aan jou.”
JuiceChannel
@juicechannel__ (66.000 volgers) heeft laatst onthuld wie er achter alle juice op het kanaal zit. Oprichters Kaylee en Dephlin delen op dat account vooral heel veel juice over realitysterren, zoals (oud)deelnemers van programma’s als Ex on the Beach en Temptation Island. Volgers mogen vragen insturen over bijvoorbeeld de relatiestatus van die sterren, waar de sterren vervolgens vaak zelf het antwoord op geven door te reageren via DM’s.
Ook kun je alles rondom sterren als Lil Kleine, Jaimie Vaes, André Hazes en Tony Junior vinden. Zo deden ze uitgebreid verslag van de vermeende mishandeling van Jaimie Vaes door Lil Kleine. Zij waren het eerste kanaal dat de, nog nergens anders verschenen, vermeende ‘mishandeling’-foto van Jaimie deelde, die ze daarna snel offline haalden. Ook deelden ze een heleboel DM’s van volgers die meenden te weten wie het nieuwe liefje van André Hazes zou zijn toen hij dit zelf nog niet bevestigd had.
Ook de makers van dit account vroegen we hoe die het ervaart om details over het privé-leven van anderen te delen. Hun antwoord daarop is: ‘Wij vragen heel vaak toestemming aan de mensen voor we iets plaatsen, dus de persoon in kwestie weet ervan. Dan valt het effect op die privé levens op zich nog mee. En het gebeurt ook weleens dat iemand iets instuurt over zichzelf.’ Op de vraag of dit ook geldt voor BN’ers en realitysterren over wie ze schrijven, antwoordt de maker: ‘Jazeker! Meerendeels wel!’.
RealityFBI
@realityfbi, een account met 28.300 volgers, is bezig met het exposen van influencers. Net als MarwaJuice staan hun stories vol met screenshots van privé-berichten waarin influencers de grens over gaan.
Ook zij krijgen massa’s DM’s binnen met juicy-details. Zo werden zij, als alles waar is, benaderd door oud-bachelor-deelnemer Serena met alle details over de winnares van het programma. Ben je gek van realitytv én alles wat de deelnemers uithalen buiten het programma? Dan ben je bij RealityFBI aan het goede adres.
Ook de makers van dit account vroegen we hoe zij het ervaren om details over het privé-leven van anderen te delen. We kregen direct een uitgebreid antwoord. ‘Wij zijn net een maand oud, en zijn soms zelf nog aan het zoeken waar nu de grens ligt.’
‘Als hoofdrolspelers misstappen begaan, die op Juice-kanalen terechtkomen, dan hebben de volgers het recht dat te weten. (…) We zijn wel zo, dat we inhoud zullen verwijderen als we er echt naast zitten, maar de ervaring leert dat we vaak goed zitten. (…) Wij kijken ook actief uit naar de gezondheid van sterren en hebben respect waar nodig. Zo ook nu rond de situatie van Dusty. Maar misstanden en diepe geheimen zullen hier altijd aan het licht komen, ongeacht de persoon.’
Wat is een juice-kanaal?
Mocht je je nog afvragen: wat is een Juice-kanaal precies? Hier een korte uitleg. Eigenlijk is het niets meer dan een Instagram-account waar dagelijks het laatste nieuws en de laatste roddels op gedeeld worden. Heeft een BN’er of realityster een vermoedelijk nieuw liefje? Dan wordt al het verzamelde “bewijs” daarvan gepost.
LINDA.nl adjunct hoofdredacteur Marije Knevel heeft erover het volgende te zeggen: “Juice-kanalen vullen eigenlijk het gat dat old school media laat vallen. Zij schrijven vooral over de levens van mainstream BN’ers, terwijl juice-kanalen veel meer op de realitysterren uit programma’s als Ex on the Beach en Temptation Island zitten. Ze begrijpen dat dat soort content het goed doet.”
“De traditionele televisiekijker en roddelbladlezer kent deze mensen niet. Die zijn vaak wat ouder en kijken niet alle realityseries en kennen daardoor veel influencers niet. Dus juice-kanalen pakken alle roddels die over deze verse, nieuwe gezichten gaan met alle liefde op om juist de jongere doelgroep te bedienen. Want die kunnen nu bijna nergens terecht.”
“Waar het brengen van content in verschilt, is dat zij niet altijd volgens de richtlijnen van de journalistiek te werk gaan. Het basisprincipe is hoor en wederhoor. Platformen als RTL Boulevard en Shownieuws bellen alles na, checken bij managers en proberen een zo feitelijk mogelijk stuk te schrijven. Daarnaast weten deze redacties veel, maar maken zij ook de afweging om sommige privézaken over BN’ers niet te brengen, omdat ze privé zijn. Vaak pas als iets al in de openbaarheid is, komt het ook in een entertainmentprogramma aan bod.”
“De enige keer dat RTL Boulevard echt iemand exposede was met het filmpje van Wesley Sneijder en Yolanthe zoenend in de parkeergarage. Dat is iets waarvan RTL Boulevard zegt dat zij het nooit meer zo zouden doen. Juice-kanalen zetten vaak alles wat ze vinden zo snel mogelijk online; of het gebaseerd is op enkel een DM van een anoniem persoon of niet.”
“Er ontstaat hierdoor een compleet nieuwe dynamiek, waar je denk ik niet heel blij mee moet zijn. In 2021 gaan we, hopelijk, inmiddels respectvol met elkaar om. Als ik nu iets zou sturen met een roddel over mezelf, staat dat er binnen no-time op. Roddelen is van alle tijden. Het is ook iets waar heel veel mensen goed op gaan, want ja, het is menselijk om te smullen van juice. Maar of we het op deze manier moeten willen? Denk het niet. We moeten niet vergeten dat het over echte mensen, echte levens en echte gevoelens gaan.”