Een Nederlandse moeder dacht dat ze haar dochter financieel een handje hielp. Niets bleek minder waar: ze heeft honderden euro’s overgemaakt naar een oplichter.
Maar toen ze dát eenmaal doorhad, was het al te laat.
Onbekend nummer
De moeder kreeg twee appjes van een onbekend nummer: ‘Mam, kun je me even helpen? Mijn rekening is geblokkeerd en moet nog twee achterstanden afbetalen, waaronder een van de zorgverzekering.’ Door een onbekende reden zou de bankrekening van haar dochter geblokkeerd zijn.
Nieuw zakelijk nummer
De moeder vond het vreemd dat haar dochter contact met haar zocht via een onbekend nummer, maar vertrouwde er toch op dat de berichtjes van haar dochter waren. Het nummer was namelijk wel gekoppeld aan een profielfoto van haar dochter en bovendien had ze net een nieuwe baan. Haar moeder ging er dus vanuit dat het haar nieuwe zakelijke nummer was. De moeder maakte meteen zo’n 1.700 euro over.
Truc
Toen ze haar dochter opnieuw sprak, bleek ze niks te weten van een betalingsachterstand. Te laat constateerde de moeder dat ze in de truc van een oplichter was getrapt.