In strenggelovige gebieden in de Verenigde Staten zoekt men via Google meer op ‘bepaalde’ termen dan elders, blijkt uit Amerikaans onderzoek.
Verboden vruchten smaken het lekkerst, nietwaar?
Google Trends
Strenggelovigen staan nou niet bekend om hun open houding ten opzichte van onderwerpen als homoseksualiteit, abortus en porno. Maar hun zoektermen verraden iets anders. Onderzoekers van de City University in New York analyseerden data van Google Trends. Wat blijkt: juist in conservatief-religieuze gebieden in de VS zoekt men het meest op precies die termen (homoseksualiteit/abortus/porno). Bijvoorbeeld in de staten Alabama, Mississippi en Tennessee.
Ook opvallend: wereldwijd zagen ze een verband tussen de termen ‘islam’ en ‘porno’ (waar men vaker islam googelt, geldt hetzelfde voor porno).
Google Trends kan handig zijn voor wetenschappelijk onderzoek, omdat mensen veel prijsgeven als ze zich onbespied wanen in hun huis, op hun telefoon of laptop. Dat levert bruikbare informatie op, omdat ze op dat moment geen indruk proberen te maken.
Het onderzoek
De onderzoekers keken in Google Trends waar in de VS men het vaakst zocht op bible. Wereldwijd zochten ze waar Ramadan het meest werd gegoogeld. De data combineerden ze met beschikbare kennis over religie.
Conclusie: sinds 2012 (het startpunt van het onderzoek) googelen mensen in conservatievere, religieuzere regio’s in de VS significant meer naar porno dan op andere plekken.
Google Trends wordt overigens steeds vaker gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek. Zo zochten onderzoekers eerder dit jaar uit of Amerikaanse evangelisch christenen vaker googelen op termen als ‘penispomp’ en ‘penisvergroting’.
Hun theorie is dat veel evangelisch-christenen onzeker zijn over hun geslacht, omdat fysieke kracht en omvang mannelijkheid bepaalt. Het levert in zo’n onderzoek weinig op als je een deelnemer direct vraagt of hij onzeker is over zijn penis: grote kans dat je geen eerlijk antwoord krijgt. Hoe anders is dat als je zoektermen op Google analyseert.
De onderzoekers doken dus in data van Google Trends en keken naar de prevalentie van expliciete zoekopdrachten voor ‘mannelijke verbetering’. Inderdaad: in staten met de meeste evangelisch-christenen zocht men substantieel vaker op termen als ‘ExtenZe’, ‘penispomp’ en ‘penisvergroting’.