Nog geen euro
De extra’s kosten bij de Chinese leveranciers nog geen euro, terwijl de consument er tientallen euro’s voor betaalt, schrijft de krant. Hans Anders vraag nu bijvoorbeeld voor ontspiegeling en een kraswerende laag 50 euro. Dat is een actieprijs, normaal kost het totaalpakket zo’n 120 euro. Bij Pearle kost het 69 euro en bij Specsavers 60 euro.
Torenhoge marges
Inkopers van brillenglazen, zeggen in de krant dat ’torenhoge marges’ gangbaar zijn voor opticiens, niet alleen op de extra’s. Volgens de inkopers hoeven opticiens niet veel aan de ingekochte producten te doen. “Brillenglazen worden niet op sterkte geslepen of ontspiegeld door de opticien. Ze kopen de brillenglazen, inclusief sterkte, cilinder, ontspiegeling en kraswerende laag. Eigenlijk hoeft de opticien het glas alleen maar pas te maken voor het montuur”, zegt een van hen.
Wensen van de klant
Woordvoerders van grote brillenketens zeggen zich niet te herkennen in het beeld van ‘absurde marges’. Sigrid Musters van de marketingafdeling van Hans Anders: “De verkoopprijs van het glas wordt mede bepaald door de bewerking ervan voordat de glazen in het montuur worden gezet. Ieder glas wordt namelijk geslepen op basis van individuele kenmerken en natuurlijk de wensen van de klant.”