De Huishoudbeurs kan dit jaar helaas niet doorgaan, wegens het C-woord dat we liever niet meer willen horen. Maar terugblikken en verheugen op volgend jaar kan gelukkig wél. LINDA.nl sprak, vlak voor de laatste editie, met Clementine van Meer. Zij was van 1984 tot 2000 beursmanager.
Dit jaar éven geen Huishoudbeurs, Clementine blikt terug: 'Rol van vrouw veranderde enorm'
Onder haar leiding veranderde de Huishoudbeurs drastisch.
Huishoudbeurs
Van Meer blikt terug op haar tijd als beursmanager: “Het was een ontzettend leuke tijd, omdat je alles kon veranderen. De Huishoudbeurs is een fenomeen dat nog altijd bestaat. Dat is bijzonder. Zeker nu je social media hebt en alles online kunt kopen.”
Toen Van Meer in 1984 beursmanager werd, had ze nog nooit de Huishoudbeurs bezocht. “Ik had geen idee wat het zou zijn”, vertelt ze. Het imago was toen niet al te best. In de jaren vijftig gingen vrouwen nog naar de beurs voor de nieuwste naaimachine-demonstraties en technische snufjes om bijvoorbeeld nog gemakkelijker de aardappelen te schillen.
Lees ook
Piemelrietjes en vibrators: ook hoge temperaturen op de huishoudbeurs
Vrij rolbevestigend, dus. “Het leek met allerlei marktkraampjes en merkloze artikelen meer op een soort Albert Cuyp-markt. Men deed er behoorlijk lacherig over. Het zou iets zijn voor vrouwen uit de provincie, omdat ze achterliepen op de Randstad. Terwijl ik zelf ook uit de provincie kom.”
Ander aanbod
Vanaf het moment dat de RAI zelf de beurs organiseerde, veranderde Van Meer het aanbod. “Als werkende vrouw vroeg ik ook me af wat ik graag zou willen zien op zo’n beurs”, vertelt ze. “Ik keek ook naar mijn vrienden. Men wilde een luxer leven, dus de beurs werd uitgebreid met nieuwe interessegebieden, zoals leven en wonen.” En dus kwamen er nieuwe merken en stands bij.
Door het feminisme waren tijdbesparende apparaten in trek, zoals de magnetron en zelfreinigende ovens. Maar ook aan de mannelijke bezoeker werd gedacht: er kwam aandacht voor doe-het-zelf en beveiliging.
Lees ook
Hou je vast: de Huishoudbeurs stoft zich af en zoekt dit jaar ‘pikante randjes’ op
Mannen
Het beeld dat deze mannen alleen meegaan als ’tassendragers’ klopte volgens Van Meer niet. Maar, eerlijk is eerlijk, de meeste bezoekers zijn moeders met dochters en vriendinnen. Het percentage mannen hangt inmiddels al jaren op tien procent.
Jaarlijks reizen ruim 200.000 vrouwen af naar de RAI voor de Huishoudbeurs. Dit jaar, helaas, dus even niet.
Hoe ging het er op de Huishoudbeurs aan toe in de jaren vijftig? We smullen nog even van de hilarische apparaten van toen: